Snart börjar motorcykelsäsongen igen och det är något jag ser framemot men tyvärr finns det en hel del tråkiga saker. Bilisternas attityder och observationsförmåga lämnar en hel del att önska. Enligt denna nyhet på Aftonbladet frikändes en norsk bilförare efter att ha orsakat en olycka med motorcykel med argumentet att motorcyklar är svåra att se!

Ska blinda förare tillåtas i trafiken? Hur kan nämndemän (kvinnor i detta fall) vara så okompententa att de friger en person (också kvinna) efter att ha orsakat en olycka p.g.a dålig syn eller observationsförmåga? Kan det i detta  fall vara så att de kvinnorna kunde sympatisera med kvinnan som orsakade olyckan och inte var objektiva utan frigav henne p.g.a sympatier? Jag vet inte men det är skrämmande att man kan undgå straff efter sådan uppenbar vårdslöshet som därtill orsakat en olycka och skadat en person fysiskt.

När jag kör med min motorcykel i trafiken, så kör jag alltid med den attityden att varje bil är på väg att svänga ut framför mej. Det började jag med redan i tonåren när jag skaffade min första motorcykel och det har räddat mej flera gånger från att krocka. Man kan inte lita på att bilisterna ser en. De skyller ofta på att motorcyklarna kör för fort men det är troligare så att de inte kan bedömma hastigheten. Jag kör saktare med min motorcykel än med bilen.

Vägarnas skick lämnar också mycket att önska. Nu finns mycket sand och grus kvar på vägarna och det tar en bra stund innan det mesta är borta. På rak väg är det inget problem men i kurvorna kan det bli otrevligt. Ett värre problem är dock ojämnheterna och potthålen. Ibland är de så djupa att man tror att styrstången rivs ur händerna på en. Otrevligt värre och man tycker ju att med tanke på hur mycket skatt man betalar för att kunna köra, så borde vägarna också kunna hållas i körbart skick.

Jag väntar på den dag när vägarna är snö- och isfria så att jag kan ta ut min Africa Twin och testa lite. Försäkringen ska snart betalas och det svider rejält, så jag hoppas att jag kan köra mera denna sommar än tidigare, för annars blir kilometerpriset lite väl högt. Tanken var ju att motorcykeln skulle spara pengar då den drar mindre men tyvärr har den nog inte gjort det. Överväger att köpa en BMW F650GS eller en F800GS som skulle dra ännu mindre än min gamla Honda och den har därtill katalysator och ABS. Det är fin cykel och min gamla Honda börjar bli lite väl trött med ca 110 000 km på mätaren.