D-vitamin har skyddat mej effektivt emot influensa och förkylningar, tills nu vill säga, för nu har jag fått en envis bihåleinflammation som inte vill gå om ens med penicillin. Jag har märkt att D-vitaminet inte varit lika effektivt sedan jag börjat ta fiskolja varje morgon samtidigt som D-vitaminet. Jag brukar samtidigt ta en Selen-tablett som också innehåller A-vitamin och eftersom A-vitamin hämmar upptagningen av D-vitamin (Källa: Vitamin-D Council), så är resultatet att D-vitaminet inte tas upp i samma utsträckning som tidigare. Detta är alltså bara en teori och kanske är det bara nonsens men någon orsak borde finnas varför D-vitaminet inte är lika effektivt nu som tidigare fast jag tar samma dos.

Jag brukar få problem med bihålorna varje år men detta är första gången sedan jag började ta högre doser med D-vitamin. Jag hade heller inga problem med förkylningar innan jag ändrade hur jag tar fiskoljan, som alltså  innehåller dagsdosen av A-vitamin och som blir fördubblad då jag samtidigt tar Selen-tabletten. Eventuellt får jag också i mej A-vitamin från andra källor. Det är nu ca 2 månader sedan jag ändrade mina rutiner och det gjorde att jag orkade bättre under dagen men samtidigt tycks det hämma upptagningen av D-vitamin. Jag blir tvungen att göra någon typ av kompromiss där jag tar fiskoljan under andra tider på dygnet än på morgonen och se hur det påverkar min hälsa.

Just nu är bihåleinflammationen bättre men det har tagit ganska hårt på min hälsa. Jag mår inte speciellt bra för tillfället och jag var igår första dagen i arbete på en hel vecka och direkt fick jag ont i axlarna. Det gav mej migränliknande huvudvärk och jag var tvungen att stiga upp på natten och ta en Sirdalud-tablett för det kändes som om blodet inte cirkulerade till hjärnan. Jag kunde inte använda någon dyna under huvudet för det pressar på nacken så att blodflödet hämmas ännu mera och det får mej att må illa. Jag kunde knappt stå ner jag steg upp och jag mådde för jävligt. Det satt i ännu på morgonen men jag for till arbetet ändå och nu mår jag lite bättre om än inte bra. Ska försöka spela lite badmington på eftermiddagen, får se om det gör det värre eller bättre.

Jag börjar bli trött på att vara förkyld och att må illa. Det har nu suttit i snart en månad och jag har en konstant konstig känsla i huvud. Det värker lite i huvudet men det värsta är egentligen den ”konstiga” känslan. Kan inte beskriva det bättre. Förhoppningsvis är det inget som leder till något skov och förhoppningsvis går det snart om. Emellanåt har det varit bättre men så ibland har det snabbt blivit värre. Det tog länge innan penicillinet började hjälpa och kuren var slut när jag märkte någon nytta. Det hela svängde först då jag tog dubbeldos av D-vitamin men utan fiskolja men det kan ha varit ett sammanträffande med en fördröjd verkan av penicillinet.

Mitt humör är i botten och jag har inte orkat skriva så mycket den senaste tiden. Jag har bara orkat skriva då jag varit tillräckligt frustrerad och då blir texterna råddigare än vanligt, d.v.s. antagligen ganska oläsbara, beklagar detta. 

Tillägg: Ett besvär som jag märkt mera av idag är nystagmus. Irriterande att försöka läsa text på skärmen då det gör att ögonen börjar knycka. Trötthet är vanligen orsaken till att nystagmusen börjar besvära men nu är det nog inflammationen som är orsaken och kanske koffein-tabletten jag tog i morse. Normalt använder jag inte koffein alls.

