Vi har de senaste dagarna haft något som närmast kan liknas vid en snöstorm. Visserligen blåser det inte riktigt så hårt men när det samtidigt snöar behöver det inte göra det heller innan sikten är noll och vägarna täpps igen. På sina ställen har jag varit tvungen att köra mitt på vägen för kanterna har drivat igen. En sänkt BMW är inte en optimal bil i dylikt väder och därför använder jag nu min frus bil som visserligen också är en BMW men den är inte sänkt i.a.f. Med den är det inget problem fats det är mycket snö på vägarna. Den har också bättre däck än min och det märks tydligt nu.

Vår väg börjar bli väldigt smal nu. Kanterna är så höga att man inte ser över dem när man kör på vägen. Det känns som om man körde i ett dike. Igår när jag kom hem blåste det från sidan och den sista biten av vägen såg jag inget. Det var som en vit vägg framför bilen. Jag väntade mej att köra fast men som tur gjorde jag inte det. Innan jag skulle köra in i garaget vill säga. Då fastnade bilen med underredet och det vred bilen i sidled. Att köra in sidledes lyckas inte så bra men som tur fick jag stopp på bilen innan jag träffade garaget. Det var ett elände att få bort bilen så att jag kunde först ploga snön så att jag slapp att köra in bilen ordentligt. Det tog mej nästan 3 timmar att få bort all snö.

Därtill har golvbrunnen frusit, så jag måste ösa bort smältvattnet av som kommer av bilen. På kvällen öste jag bort 10 liter och nu på morgonen 10 liter till. Jag hade inte väntat mej att det skulle komma så mycket vatten av snön som fanns på bilen men det var väl en hel del under bilen som inte syntes utåt. Måste ta och öppna röret så att golbrunnen börjar dra igen. Det är inte roligt att ha en massa vatten på golvet.

Jag minns inte att vi nånsin skulle ha haft så här mycket snö tidigare. När jag var liten hade vi mera snö än vad vi haft de senaste 20-25 åren men jag är inte säker på om vi haft så här mycket. Jag ska sätta upp en bild senare på hur mycket snö vi har. Senast jag mätte hade vi 55 cm men nu har det kommit 20-30 cm till. Dock har det blåst så hårt att det har drivat och då är det inte tillförlitligt att mäta där jag har gjort det tidigare. Runt huset har vi ungefär 2 meter med snö och snart syns inte huset mera. Runt garaget har jag också höga drivor och det håller källaren varm. När det vars om kallast gick temperaturen ner till noll då det var under -20 i över en vecka i följd men nu när det är bara runt -5 så har temperaturen stigit till närmare 5 grader på värme i källaren.

Det märks att vi har höga drivor som skyddar runt huset för vinden påverkar inte innetemperaturen alls. Behöver knappt elda nu när det inte är så kallt fast det blåser idag ca 10 m/s. Igår blåste det mycket hårdare men egentligen inte stormvindar då heller, fast det kändes så när snön yrde omkring. Som tur blåser det inte riktigt så hårt idag men fullt tillräckligt ännu. På vissa ställen är sikten fortfarande noll och vägarna är täppta. Det är farliga ställen då man inte ser den mötande trafiken och man måste köra mitt på vägen åt båda hållen. Hoppas att det blir några olyckor p.g.a det men som tur är människorna smarta nog att ta det försiktigt.