Jag har länge lekt med tanken att konvertera min gamla E39:a till hybriddrift. Alltså att ha en extra elmotor som hjälpte till att driva bilen och som kunde driva bilen ensamt vid lägre farter. Nu har BMW släppt information om en kommade modell som fungerar just som jag hade tänkt det men naturligtvis är genomförandet helt annat än vad jag själv hade klarat av om jag ens kommit igång med projektet. Kronisk tids- och pningbrist är ett effektivt hinder för ambitiösa planer.

Auto Motor & Sport rapporterar även en nyhet om att BMW ska börja tillverka elbilar, dock inte under namner BMW, utan man kommer att kalla dem något annat. Det spekuleras att de ska kallas Isetta och det skulle ju vara kul om de återupplivade det gamla namnet. Det blir en lätt elbil tillverkad i kolfiber. Det betyder att den antagligen blir ganska dyr och att räckvidden inte är speciellt lång. Dock räcker nog en kortare räckvidd för de flesta som behöver en stadsbil och om uppladdningen av batteriet görs enkelt och effektivt behöver det inte innebära något problem. För mej skulle det räcka med en räckvidd på 200 km eller t.o.m för att kunna köra mellan arbete och hem utan problem.

Det låter som om framtiden har mycket intressant att komma med från BMW och jag måste säga att jag är mycket imponerad över deras innovationer de senaste åren. Det är få biltillverkare som är så långt framme i utvecklingen, trots att vissa andra har tillverkat hybrider redan i flera år, så verkar dessa ha varit mera prototyper än verkligt klara versioner. Kanske har jag förutfattade åsikter men t.ex. Prius är så totalt överhypad att jag inte kan tycka att den är bra p.g.a det. Trots att den säkert har sina meriter och kan vara effektiv i vissa situationer. Nå, jag väntar ivrigt på nya effektivare modeller som visar vart vi är påväg.