Enligt en studie gjord i Kalifornien lindrar kannabis neuropastisk värk. Kannabis hjälper även att lindra illamående vid cancer-behandlingar. Därtill fann man att små mängder fungerade lika bra som större men utan att orsaka samma sidoeffekter. En positiv nyhet alltså som kan betyda effektivare smärtlindring för oss med MS eller cancer.

Problemet är att vi inte bor i Kalifornien och här hos oss är det omöjligt eller näst intill omöjligt att få kannabis för medicinskt bruk. Jag vet av en del personer som lyckats men de är svårt sjuka och de har varit tvugna att kämpa hårt.

 Jag skulle vilja pröva kannabis som ett alternativ till buprenorfinet (temgesic – syntetiskt morfin) som jag nu använder, eftersom det kunde betyda effektivare smärtlindring med färre biverkningar. Kanske fungerar det inte tillräckligt bra men utan att pröva vet man inte. Synd bara att det inte ens går att pröva.

Jag är inte redo att kämpa för det ännu. Jag har inte tid att slösa på att kämpa med myndigheter för att få genom något som borde vara en mänsklig rättighet. Jag förstår att man är orolig för eventuellt missbruk men varför antar man att missbruket av kannabis är ett större hot en missbruket av syntetiskt morfin? Morfinet är en tyngre och farligare drog som potentiellt kan ta livet av en.

Kanske man ännu en vacker dag vaknar upp och inser att även vi med neuropati har rätt till ett drägligt och smärtfritt liv. Ok, helt smärtfritt kommer mitt liv aldrig mera att bli men redan relativt sett vore positivt. Jag orkar inte mera med smärta 24 timmar i dygnet varje dag. Morfinet lindrar ganska bra, jag kan t.o.m glömma bort smärtan ibland, men jag påminns ganska snabbt om verkligheten.

Nu när jag har blivit beroende av morfinet kan jag inte längre använda LDN som höjer endorfinhalten och det höjer smärttröskeln. Nu har jag en mycket låg smärttröskel, eftersom morfinet konkurrerar ut endorfinet. Det inverkar också negativt på immunförsvaret och det har jag märkt sedan jag slutat med LDN. Jag mår inte riktigt lika bra som då jag använde LDN och det är en tydlig indikation på att LDN har en inverkan på hälsan.

