Min Nokia N900 gör små MP4 videon med hyffsad kvalité men tyvärr förtår inte vår TV det formatet. Därför måste jag konvertera det till något annat och DivX är ett naturligt val eftersom TV:n förstår det och det är ett ganska bra videoformat trots att den inte gör så små filer men kvalitén är ganska bra för att vara komprimerad. Jag har nu testat olika program som konverterar men de har alla brister. Den som gör de bästa filerna är DivX Converter men den är långsam och kan inte konvertera MP4. För att konvertera MPEG2 är den fenomenal, om man bortser från att den är långsam, men för att konvertera de som jag tagit med telefonen måste jag alltså skaffa ett annat program.

Idag testade jag Free DivX Converter som kan konvertera MP4 videon. Tyvärr gör den extremt dåliga videon av MPEG2 men av någon anledning hålls kvalitén på MP4 videona hyffsat bra och jag antar att det beror på att den då inte packar datan utan bara ändrar filen så att DivX codec:et förstår den. Den är också ganska snabb och som namnet antyder är den gratis. Jag tror att jag kommer att kombinera de två DivX konverterarna för de kommerciella har också brister.

Idag har jag också testat OJOSofts Total Video Converter men den försämrar kvalitén på videon samtidigt som den knappt packar den alls. Inget större nytta att använda den alltså och därför tycks det vara så att jag inte kommer att hitta ett program som klarar av att göra alla konverteringarna snabbt och med bra kvalité. Jag har även testat Quicktime Converter och Ultra Quicktime Converter men de har också sina brister. Det är ett tag sedan jag testat dem, så jag minns inte exakt vad deras brister var men största bristen är ju att de kostar. Visserligen kostar även DivX Converter men jag har skaffat licens till den för länge sedan och därför är det naturligt att fortsätta använda den om möjligt. Största felet är ju MP4 stödet men det fixas ju med Free DivX Converter, så av felen är bara långsamheten kvar och tyvärr är det ett ganska besvärligt fel men jag antar att det är priset för kvalitén.

Uppdatering: Efter att jag tittat på resultatet av Free DivX Converter via TV:n så är jag inte längre lika positiv till den kvalité som den presterar. Den är dålig och fast kameran i N900:an är bättre än i min Canon SX II kamera, åtminstone upplösningen, så försvinner nyttan genom att programmet är sämre än vanliga DivX Converter som jag använder med AVI-filerna från Canonen.

