I en rapport som publicerats i British Journal of Psychiatry framgår det att en ohälsosam kost ökar risken för att drabbas av depression med 58%. Det är alltså en kost som baserar på vitt bröd, mjölkprodukter med fett, stekt mat, kött och söta efterrätter. En kost med mycket frukt, grönsaker och fisk är att föredra. I analysen kontrollerades noga detaljer som kunde inverka på resultatet, t.ex. kön, kroniska sjukdomar, ålder, utbildning, motion och rökning. Man tror att det är frågan om en kronisk inflammation i kroppen som orsakar depressionen. Att byta till en hälsosammare kost kan snabbt korrigera situationen och lindra depressioner. Det har visat sej att vid lindriga eller medelsvåra depressioner är antidepressiva medel inte bättre än plasebo (Källa: JAMA)! Vid svåra depressioner kan man effektivera behandligen med EPA-fettsyror (Källa: Biovita). De gör att behandligen med mediciner blir effektivare. Även andra kosttillskott kan vara till nytta för att förhindra eller lindra depression. T.ex. D-vitamin och Karnosin.

Bästa alternativet är naturligtvis att äta en sådan kost som inte ökar risken för depression. Det är en kost som är allmänt också hälsosam och skyddar även mot andra sjukdomar. Många av de sjukdomar vi lider av idag, är sådana vi kunde förhindra genom att äta en hälsosammare kost och genom att motionera mera. Problemet är att den ohälsosamma kosten lockar, dels via effektiv marknadsföring, dels via att den är ofta godare, eller åtminstone tror vi så, då den kan vara beroendeframkallande. Själv brukar jag vintertid drabbas av en lindrig depression men det har jag inte märkt av sedan jag börjat ta 5000 UI D-vitamin om dagen. Jag har också märkt av många andra positiva hälsoeffekter med att äta kosttillskott men ännu borde jag försöka äta en hälsosammare kost, trots att jag redan äter relativt hälsosamt.