Det är synd att en D-vitaminstudie bekostad av Trasher Research Fund inte gjordes för flera år sedan. Då hade jag haft bevis som kunnat övertyga min fru att ta mera D-vitamin under graviditeten, vilket eventuellt hade kunnat underlätta förlossningen och hjälpa vår son. Det är lätt att vara efterklok men studien undersökte 500 gravida kvinnor som tog 400 UI, 2000 UI och 4000 UI D-vitamin per dag under graviditeten och resultatet var tydligt.

De som tog den största dosen hade inga negativa biverkningar av den men dosen gav bara 27  ng/ml hos de nyfödda. Det kan ses som en signal för att 4000 UI inte är tillräckligt, trots att det är 10 ggr mera än vad som normalt rekommenderas. De hade också minst problem under graviditeten och under förlossningen. De som tog 2000 UI hade flera problem än de som tog den högre dosen. De som tog bara 400 UI hade dubbelt mera problem under förlossningen än de som tog mest.

Resultatet var klart och tydligt. Stora doser av D-vitamin är till nytta och man borde undersöka ännu högre doser. I t.ex. Kanada rekommenderas 2000 UI men det är inte tillräckligt. Här hos oss rekommenderar man 400 UI och ofta varnar de att man inte ska ta för mycket. Dessa varningar är till mera skada än nytta för kvinnor här på våra breddgrader lider av kronisk D-vitaminbrist och våra kroppar är anpassade för att kunna hantera de stora mängder D-vitamin man får på soligare breddgrader.

Trots det tydliga resultatet vill forskarna göra flera studier innan de vill ge nya rekommendationer. Det är i sej positivt att de vill göra flera studier men att inte ändra rekommendationerna är ansvarslöst. Det finns ett otal studier som visar nyttan med högre doser av D-vitamin och att fortsätta med de konservativa doserna som håller oss i kroniskt bristtillstånd skadar många i onödan. Vi håller oss allt mer inomhus och får mindre D-vitamin naturligt. Detta gäller speciellt barn som sitter inne och spelar med datorn eller har kontakt via datorn.

Själv tar jag 5000 UI dagligen och det har haft en mycket positiv inverkan på min hälsa. Vem vet vilken nytta jag skulle ha haft av att ta t.ex. 1000 UI redan för många år sedan. Det är bara en gissning men jag tror inte att jag skulle ha drabbats av MS om jag gjort det, eller åtminstone skulle jag inte ha fått de betående neurologiska skador jag nu fått. Det är bara 2 år sedan jag insåg att sjukvårdens skrämselpropaganda är helt felaktig och att man kan ta högre doser än vad som rekommenderas. De doser som rekommenderas är bättre än inget men det är knappt. En dos på 400 UI höjer inte halten i blodet, utan gör bara att halten sjunker lite långsammare.

Det finns många läkare som förstår vikten i att ta mera men de är hindrade av sitt ämbete att rekommendera de doser vi behöver. Jag var hos en kvinnlig läkare på hösten som mellan raderna försökte berätta att jag borde ta höga doser av D-vitamin och hon var nöjd när jag berättade vilka doser jag tar. I verkligheten tar jag närmare 6000 UI per dag men på sommaren tar jag det inte dagligen, eftersom jag vistas mycket i solen.

Jag har även fått min fru att ta mera D-vitamin och hon tar nu också 5000 UI dagligen. Det har även påverkat hennes hälsa positivt och jag är glad att hon började ta den dosen så länge hon ammade vår dotter. Under de två senaste graviditerna har hon tagit 1000 UI dagligen. Tyvärr hade vi inte den informationen vi hade behövt då hon var gravid den första gången. På den tiden använde vi inga kosttillskott vad jag minns. Kanske gjorde hon det men då var det inte fråga om några höga doser.

