Jag hittade en intressant blogg angående kost och MS. Den heter The Intelligent Person’s Guide to Beating Multiple Sclerosis och där finns en hel del intressant att läsa. Jag har haft turen att få en lindrig form av MS. Egentligen uppfyller inte min MS kriterierna för benign MS, eftersom jag har betående men i form av neuropati i båda rmarna, men jag skattar mej ändå som lyckligt lottat för jag har inte haft några större problem efter det. Därtill kan jag leva ett ganska normalt liv.

Naturligtvis är det inte enbart turen som inverkat på min MS, kanske inte alls, utan det är kanske mera mina egna val som påverkat eftersom jag ändrat på min livsstil ganska radikalt. Jag motionerar regelbundet, vilket är extremt viktigt, jag äter bättre, vilket också är mycket viktigt, och jag äter en del kosttillskott som hjälper min kropp. Mediciner har liten del i min hälsa och det är främst värkmedicin som jag använder. MS-medicin har jag inte haft någon nytta av (interferon), tvärtom, deras biverkningar var på väg att förstöra min hälsa totalt tills jag förstod att sluta ta dem.

Motion är mycket viktig av flera orsaker. Dels hjälper motionen till att hålla musklerna friska och dels genom att förbättra blodcirkulationen. Jag misstänker att MS förvärras av en försämrad blodcirkulation eftersom också dåliga fetter som hämmar cirkulationen förvärrar MS.

Detta för oss till kosten som också är en viktig del i att hålla MS under kontroll. Det gäller att få i sej bra fetter men inte de dåliga. Transfetter gäller det att undvika helt, ingen McDonalds för min del tack, men väl goda fetter typ EPA. Det finns det gott om i t.ex. fisk och det är en god idé att ta fiskolja regelbundet, helst dagligen, och helst i flytande form. Kapslarna är kanske lättare att ta men jag rekommenderar att man tar en matsked flytande fiskolja istället.

Kosttillskott kan man ha mycket stor nytta av men det gäller att veta lite vad man tar. Att bara köpa några burkar och hoppas att de hjälper fungerar inte riktigt, om man nu inte har tur och råka köpa just det man behöver förstås. Jag har försökt skriva och berätta om vad som fungerar och vad som inte fungerar för mej men vi är ju alla olika så samma recept fungerar inte för alla. Samma gäller ju också mediciner. Den senaste tiden har jag minskat på de kosttillskott jag äter och nu tar jag bara de jag tycker att är viktigaste. De finns ett par viktiga som jag inte tar för tillfället, eftersom det blir ganska dyrt så är jag tvungen att prioritera.

Mediciner mot MS tar jag inte alls för tillfället. Inte ens LDN men det beror enbart på att det inte går p.g.a den värkmedicin jag tar mot neuropatin. I sommar ska jag försöka sluta med den och ta LDN istället. Det kommer att bli svårt men det är inte omöjligt. De vanliga MS-mediciner, främst interferon, tror jag inte alls på sedan jag hade mycket negativa erfarenheter av just interferonen. Vetenskapliga studier stöder detta.

Jag fick min hälsa att vända till det bättre genom att sluta med MS-medicinen och börja med kosttillskott. Detta har varit mycket tydligt och orsaken är att jag tydligen lidit av vitaminbrist och brist på andra viktiga ämnen.  Detta fungerade för mej men gör det inte för alla i samma omfattning. Alla, även ni utan MS, kan ha nytta av kosttillskott men det gäller att vara observant med vad man tar och i vilka mängder. Det gäller också att vara kristisk mot reklamen som ofta lovar en hel del. Kosttillskott är dyra men i jämförelse med MS-medicin så är det en liten utgift.

Jag motionerar regelbundet och jag försöker att springa och cykla varje vecka. Jag spelar också badmington 1-2 ggr per vecka och det är en mycket effektiv träning. Det tränar även hjärnan och inte enbart musklerna, vilket är mycket viktigt för t.ex. balansen. Det gäller att hålla sej igång och motionera så mycket man kan. Det är inte alltid så lätt, speciellt om man av någon anledning tagit en längre paus. Då kan det vara tungt att komma igång men med tiden blir det lättare igen och det känns bättre.

Det gäller att försöka undvika de saker som är skadliga. T.ex. rökning, för mycket alkohol, vissa fetter, överbelastning och satsa på det som är viktigt t.ex. motion, äta hälsosamt samt att stöda kosten med kosttillskott och tillräckligt med vila. Man bör heller inte glömma att leva och njuta av livet. Det är de små sakerna som gör livet värt att leva. T.ex. var jag trött och stressad i morse men då dottern (10 mån gammal) kom krypande upp i famnen och gav mej en kram så var all stress och trötthet bortblåst och det blev en fin start på dagen.

När man lever med konstant värk, stress och trötthet, så är det lätt att man glömmer att stanna upp och njuta av livet. Man blir blind för de små sakerna och man rusar bara från en sak till en annan och väntar på att glädjen ska hoppa på en. Man missar att stanna upp så att glädjen kommer ifatt. Jag har märkt att om jag inte rör på mej eller gör något konkret, så blir jag deppad. Att fara ut och springa några kilometer för mej vanligtvis på bättre humör och om jag inte orkar det, så kan det räcka med att fixa något som är sönder eller snicka något som vi behöver. Att se resultatet av det arbete man gjort, speciellt om det blivit bra och kommer till nytta, så gör i.a.f mej lycklig.