Jag var inne hos en butik som säljer elektronik igår och köpte en GPS-navigator. Jag köpte den, en TomTom XL Black,  för att man enligt deras reklam fick en TMC-antenn på köpet men i butiken var de helt förvirrade och visste inte om det.

Försäljaren trodde att antennen fanns i paketet men det gjorde den inte, så när jag väl kom hem, ringde försäljaren och berättade att det egentligen inte hörde nån TMC-antenn med navigatorn men att jag ändå skulle få en eftersom det var ju så vi kom överrens. Idag måste jag åter gå dit för att hämta antennen.

Han sa att de skulle sätta upp en lapp som säger att det var fel i reklamen och att ingen TMC-antenn kommer med navigatorn. Det betyder att andra köpare inte kommer att få någon antenn. Det är alltså falsk marknadsföring trots att det var ett misstag. Om ett företag gör en sådant misstag så ska de stå för det. Det är bara om det är ett uppenbart fel som de kan anse sej rätt att ändra på erbjudandet och så är det inte i detta fall.

Jag har hört om dylika ”misstag” tidigare och andra försäljningsknep de använder. T.ex. att de har lockar köpare med en billig TV som sedan inte finns i lager eller som de ställt bilden att vara mycket sämre än TV:n bredvid, som då är mycket dyrare. Det är fula knep för en köpare som är inställd på att köpa vill ju inte gå hem tomhänt och tar ju gärna en annan dyrare apparat istället.

Det kan hända att i detta fall var det ett ärligt misstag men jag undrar då dessa ”misstag” tycks ske ganska ofta. Butiken skyltar med att vara billigare än andra men egentligen är de inte det. Det är bara vissa lockvaror de har som är billiga, andra är ungefär samma pris, eller t.o.m dyrare, än på andra ställen.

Undrar hur ofta vi blir lurade av olika butikskedjor, speciellt de som anser sej vara billiga. T.ex. möbelaffärer lurar ofta med ständiga utförsäljningar eller rea. Jag vet en kedja som fått böter för det men som ändå fortsätter i samma stil. Soffor till 70% rabatt men som aldrig sålts till normalpris.

Vi köpte för lite över ett år sedan utemöbler från en dylik butikskedja. Det var ett otroligt erbjudande, 76% av normalpris men när vi fick hem möblerna visade det sej att det var helt vanligt billigt skit som hade varit hutlöst dyrt om någonsin sålts till normalpris. Det har det ju, som tur, aldrig gjorts men det är då fråga om falsk marknadsföring.

Det pris vi betalade var egentligen normalpris. Bordet var ok men stolarna var dåliga. Två av fyra har redan gått sönder och den ena gick sönder första gången jag satte mej i den och jag väger bara lite på 70 kg, så den borde hålla. Jag bävar för vad som hänt om min mamma satt sej i den för hon väger mycket mera och har ryggradsreumatism.

När jag förde den söndriga stolen tillbaka så råkade försäljaren att försäga sej och han erkände att det var en billig serie vi köpte. Enligt normalpriset var det en kvalitétsserie vi köpte och det trodde vi först men hemma förstod vi att vi blivit lurade. Vi var dock nöjda med bordet och vi gav egentligen inte för mycket för serien men vi fick inte den kvalitén vi hade väntat oss. Vi köpte den till normalpris trots att den marknadsfördes som ett extremkt bra erbjudande.

Ett annat expel på hur butiker luras är bonus- och kundkort. Om man har kortet så för man en viss procent bort av priset. Det finns en stor kedja som sysslar speciellt med det. Jag hade just köpt en extern hårdskiva via nätet till ett helt hyffsat pris. Inte billigt men inte dyrt heller. När jag var inne hos en av denna kedjas butiker såg jag samma hårdskiva tillsalu till det dubbla priset men om man hade kundkort så fick man bort 35% av priset och det var enligt butiken ett bra erbjudande! 

Deras specialpris var alltså högre än andras normalpris och de kör samma sak med en massa produkter. Jag tycker synd om de som luras att köpa utan kundkort och betalar en massa extra. Dock tror jag att de är få som gör så men alltid finns det väl någon som går på det fast det inte ska få ske. Jag förstår inte hur det får fortgå från år till år men det är väl ders storlek som skyddar dem.

