Jag har ofta problem med axlarna och nacken, som folk som arbetar med datorer ofta har, men ibland blir besväret akut. Musklerna i axlarna och nacken börjar värka mer och mer, samtidigt som jag får en kraftig migren-liknande huvudvärk. Det känns som om blodet inte kan cirkulera upp till hjärnan och till sist börjar jag ofta också att må illa. Massage hjälper inte sedan jag kommit in i akut-stadiet men väl som förebyggande åtgärd. Det enda som hjälper är en medicincoctail bestående av Temgesic (för neuropatin som då också blir värre), Panacod (mot huvudvärken, det enda Panacod fungerar mot för mej) och Sirdalud. Sirdalud är muskelavslappnande och en mycket effektiv sådan. Nackdelen är att den gör mej så trött och yr i skallen att det är bara att gå och sova.

Detta hände igen i lördags. Jag har funderat flera gånger varför det bara ibland blir akut, fast jag då vanligen inte gjort något speciellt. I lördags åt vi dåligt för barnen var hos svärföräldrarna och vi tog det lugnt. Lite för lugnt, för vi glömde att göra mat åt oss förren senare på kvällen. Det slog mej då att kanske det är vätskebristen som triggar så att besvären blir akuta. Det passar med flera liknande fall tidigare. T.ex. drabbas jag ofta efter hård träning eller bastu om jag inte tankat ordentligt.

Vätskebrist gör ju att blodådrorna drar ihop sej och i kombination med spända muskler i axlarna i nacken, så kanske det gör att cirkulationen hämmas och jag får det besvär jag känner. Det förklarar också varför inte värkmedicin hjälper, utan jag måste kombinera med flera saker för att få resultat. Det förklarar också varför jag bara får besvären på helgarna och när jag har ledigt, för på arbetet dricker jag mera vatten än hemma. Kanske jag har fel men jag ska försöka skärpa mej med vätskeintaget för det är sannerligen inte roligt då det går såhär långt. Det är så man tror att man kommer att dö och jag mår så dåligt att jag inte ens bryr mej.

