Jag gjorde en simpel islykta idag. Egentligen började jag redan för länge sedan, eftersom det kräver en del förarbete. Vanligen gör man islyktor med en hink som man fyller med vatten. Sedan så har man i den en mindre hink, eller motsvarande, som gör ihåligheten. Alternativt kan man göra med en enda hink genom att hälla bort en del vatten innan det fryser helt igenom men det kräver lite att man följer med så att det inte fryser helt igenom av misstag. När vattnet har frysit i hinken får man bort det genom att hälla lite varmt vatten på utsidan av hinken för att tida upp isen lite. Bara så mycket att den släpper hinken.

Men som jag skrev gjorde jag en simpel islykta och det gjorde jag genom att fylla gamla mjölkpaket med vatten, kom ihåg att skölja dem först, och sätta ut dem i kylan. Det tog ett tag att samla på sej tillräckligt med mjölkpaket, för till den lykta jag gjorde behövs 8 paket. Jag använde 4 stycken 1,5 liters paket och 4 stycken 1 liters paket. När isen var genomfruset, rev jag bort själva paketet. Det går enklast om man river upp  fogen på paketet först, annars får man bara små bitar i taget.

Sedan staplade jag först en fyrkant av de större bitarna. Sedan hällde jag på lite vatten för att de skulle frysa ihop och sedan lade 2 mindre bitar på tvären. Till sist la jag de 2 sista bitar överst på tvären. Det blev ganska fint och sedan bitarna var frusna, tog det ca. 5 minuter att göra lyktan. Väldigt snabbt och simpelt men ganska vacker likväl. Ett litet tips: Det lönar sej att sätta en liten brädbit under lyktan, eftersom den sjunker annars ner i snön när den blir varm och då lyser den inte upp lika bra.

