Jag använder en morfin-liknande värkmedicin (Temgesic) för min neuropati. Jag har länge varit orolig för vilka negativa konsekvenser medicinen har och nu har studier visat att morfin snabbar upp cancer-cellernas tillväxt. De sprider sej också lättare i kroppen. Detta enligt en artikel på NaturalNews.

Sedan har morfin också mera uppenbara effekter. T.ex. minskar kroppens produktion av endorfiner, eftersom morfinet tar dess plats. Det gör att man drabbas av depression när man försöker sluta med morfinet, för det tar ett tag för kroppen att komma igång med endorfinproduktionen igen. Detta har jag märkt själv när jag försökt sluta med Temgesic och det är orsaken till att det är så svårt att sluta.

Temgesic är inte naturlig morfin, utan ett syntetiskt morfin som heter buprenorfin, men jag antar att den har samma negativa effekter som vanligt morfin. Åtminstone vad gäller endorfinerna och det har ännu en negativ effekt som är mycket negativ ur MS-synvinkel. Morfinet gör att immunförsvaret reagerar sämre på främmande objekt i kroppen men i.o.f anses ju MS bero på en överkänslig immunrespons och ur den synvinkeln är det kanske inte så negativt.

Jag har länge försökt sluta eller åtminstone minska på användningen men det är svårt. Jag måste göra det på sommare för på vintern gör kläderna och kylan att det blir för svårt. Jag försökte sluta i somras men det misslyckades men åtminstone fick jag ner användningen ett tag. Nu varierar det ganska mycket från dag till dag.

Att helt sluta är kanske en utopi för då är jag helt utan värkmedicin och det tror jag inte att jag klarar av. På sommaren kan det kanske gå men inte på vintern. Jag klarade mej ju i 4 år med enbart Neurontin men det var en mycket tung och svår tid. Det var mera tack vare min envishet än medicinen som jag klarade mej. Eller klarade och klarade, vad hade jag för val? Självmord eller illegala droger var de enda alternativen men inget av dem frestade.

Jag skulle vilja pröva kannabis men på legal väg. Illegalt vill jag inte pröva, eftersom jag då inte har en aning om kvalitén på det jag använder. Det som säljs för medicinskt bruk, t.ex. Bedrocan, är noga kontrollerat under framställning, för att hålla så jämn kvalité som möjligt. Jag tror att Bedrocan kunde vara ett bättre alternativ mot min neuropati än Temgesic och kannabis är en klart mildare drog än morfin.

Jag väntar mej inga underverk och det finns risker även med kannabis men jag blir allt mer orolig för riskerna med långvarigt användande av morfin. Jag måste ju leva med det resten av livet för utan blir smärtorna snabbt outhärdliga. Det är psykiskt tungt att leva med kronisk värk utan hopp om hjälp. Det är också tungt att veta att det finns alternativ men att de hålls borta av politiska orsaker. Här i norden är vi rädda att alla är ansvarslösa och hjälplösa människor som inte klarar sej själva, utan myndigheterna måste hålla oss i handen och reglera oss bort från missbruk.