I Finland har det framkommit en skandal då åtminstone två fall av falska läkare har framkommit på kort tid. Det berättar en hel del om vår sjukvård men ännu mera berättar det, att det inte ses som ett stort problem, utan i jämförelse med alkohol och droger, är det nästan ett obetydligt problem.

Någon jämförde det med att vifta med ett laddat vapen. Det är en ganska löjlig jämförelse som överdriver läkarnas arbete. Den ena lyckades lura andra erfarna läkare i över ett halvt år utan att någon anade något. Man viftar inte med ett laddat vapen i ett halvt år utan att någon märker det och utan att någon skadas men tydligen går det att leka läkare.

Visserligen är det svårt att säga om någon blivit skadad p.g.a detta, eftersom vi inte vet om någon fått fel vård och om det har skadat någon men det verkar inte vara så. De har gjort som andra läkare, förnyar gamla recept och är det svåt att hitta rätt diagnos, så avvaktar man eller skickar vidare till någon annan. Har man tur kan man komma undan ganska länge utan problem.

Det är ganska tragiskt att erfarna läkare med drogproblem är ett större hot än detta. För detta problem kunde man ju bli kvitt genom noggrannare kontroller men drogkontroller på läkare är nog svårare att få igenom och de kan ju knepen hur man undviker att bli fast.

Jag har själv erfarenheter av en alkoholiserad läkare och det var inte trevligt. En bra dag kunde allt vara ok men jag fick fel medicin i flera år innan han förstod byta den till något som fungerade och han uppträdde ofta konstigt. Mycket konstigt. Han t.ex. skrattade när han berätta om min diagnos för min gråtande fru. Det var oförskämt men inte det värsta. Jag har ett otal historier om honom, och även andra läkare, och de är en bidragande del till varför jag är så negativt inställd till vår sjukvård. De förstör ryktet för hårt arbetande duktiga människor inom sjukvården.

Som tur är han inte längre läkare men det är inte för att någon skulle ha reagerat på hans alkoholism och det är en skam. Han terroriserade patienter i åratal och ofta var de (vi) rädda för honom men vi var också maktlösa. Jag skulle inte ens veta om hans alkoholism men jag har en bekant som arbetade som hans sekreterare och hon hade en hel del att berätta. Det är ingen vits att jag försöker klaga eller få upprättelse för allt det han gjort fel under de år han var min läkare. Detta trots att jag fått lida i onödan. Tyvärr fick jag veta sanningen alltför sent, men som tur förstod jag instinktivt att något var fel, för jag sökte alltid hjälp från annat håll, fast jag egentligen borde ha gjort det via honom.

Jag vill inte bagatellisera problemet med falska läkare men jag tror inte att de behöver ställa till med så mycket skada som man kunde tro. Orsaken är att de knappast gjorde det för att avsiktligen skada någon, det finns lättare sätt att göra det, och vi har nog en viss insikt för var gränsen för vår förmåga går. Om de inte haft det så hade nog nyheten varit annorlunda och de åkt fast mycket tidigare. Jag har aldrig läst om att någon falsk läkare skulle ha skadat någon men väl riktiga läkare. Både avsiktligen och av misstag. Både drogpåverkarde och nyktra. Det är det riktiga problemet.