Jag har tidigare gett min mamma en gammal datro som jag installerat Linux på. Närmare bestämt Ubuntu 8.04 ”Hardy Heron”. Min syster bor ganska långt borta, så nu när hon fick en dotter för lite över ett år sedan, så gav hon mamma en Microsoft VX-800 webcam till julklapp för att hon ska se sitt barnbarn oftare. Samtidigt gör det ju också att hon ser våra barn oftare också, för vi bor också över en timmes bilväg bort.

Jag var lite oroligt för hur den skulle fungera med Ubuntu men det det fungerade direkt utan problem, bortsett från mikrofonen som inte vill sammarbeta alls. Jag hör vad de säger i andra änden men de hör inte mej när vi testade. Jag vet inte vad det beror på och jag har ännu inte hittat hjälp på nätet. Jag tror att en separat mikrofon skulle fungera bättre än den inbyggda. Ubuntu känner nog igen den men den tar inte upp något ljud. Annars är Skype och webcam en bra kombination då de har Windows Vista och mamma har Ubuntu. Själv använder jag Windows Xp, Vista eller Maemo 5, beroende på vilken apparat jag vill använda.