Denna gång är det fruns 523 E39 som krånglar. Det kommer inte tillräckligt med värme och motorn går en aning varm ibland. Igår testade jag det själv och märkte samma problem. Ibland kom det lite värme men annars blåste det kallt.

När jag började undersöka felet, märkte jag att kylsystemet hade tok för lite vätska. Jag fyllde på 2-3 liter! Inte undra på att värmen inte fungerade. Som tur har motorn inte kokat men det är nog ett underverk om den inte tagit stryk då det har varit en hel del luft i systemet. Än har jag dock inte hittat några sådana tecken.

Jag fyllde alltså på med ny vätska och luftade systemet. Efter det fungerade värmen och motorn gick inte längre för varm. Ett litet arbete som hade stor inverkan på hur det är att köra med bilen. Knappast kul att köra omkring när det är -25 grader och det bara blåser kallt, så gick det nämligen häromdagen när frun skulle och handla.

Borde ännu hitta felet vart vätskan försvunnit och varför det har varit för lite. Kanske finns det nån läcka nånstans, måste följa med lite. Lite skrämmande då vi kommer att ta den bilen när vi far till mina föräldrar i julhelgen då de bor lite över 100 km bort. Skulle inte vara kul att lämna på vägen nu när det är så kallt och barnen är med. Som tur är det inte någon längre sträcka än så.

