Jag hade häromdagen en lång diskussion med Pfizers representant angående Neurontin och Lyrica. De blev tydligen en aning förskräckta av min berättelse för t.o.m VD:n lär ha blivit underrättad. Om det är sant eller om det också följer deras vanliga lögner vet jag inte.

Jag är mycket missnöjd med hur min neurolog trugade Neurontin som det enda alternativet mot min neuropati. Det är inte direkt Pfizers fel men indirekt eftersom de är de som påverkar läkarna genom sina försäljningsknep. De har tydligen varit mycket effektiva i sin försäljning eftersom min neurolog inte trodde att det fanns alternativ, trots att jag hade föga nytta av den.

Jag tog alltså uteslutande Neurontin mot min neuropati i 3 år innan neurologen slutligen förstod att det inte fungerar och skrev Temgesic åt mej. Temgesic fungerar men har tyvärr ganska besvärliga biverkningar. Varför någon skulle vilja ta Temgesic för nöjes skull förstår jag inte. Tyvärr har Neurontin också biverkningar, och ganska besvärliga sådana, men nytta var ändå nästan noll. Jag var alltså tvungen att utstå svår värk i 3 år helt i onödan.

Sedan när jag väl fick Temgesic så sa neurologen att vi måste sköta neuropatin så att den inte blir kronisk. Detta alltså efter 3 års vanskötsel! Den var ju redan kronisk och hade varit det redan under flera år i det skedet. Kanske kunde min neuropati ha varit lindrigare om den skötts som den borde från första början. Kanske borde jag börja nysta upp detta vem som slutligen gjort fel i detta.

Hela mitt sjukdomsförlopp kantas av misstag. Först fick jag fel diagnos och p.g.a det avvaktade man tills jag fick nya besvär. Vid det laget fick jag rätt diagnos men då var skadan redan skedd. Dock fick jag inte då heller den vård jag behövde utan var tvungen att vänta tills neurologen kom tillbaka från sin semester. Då var det åter för sent. Inte ens nu kunde man ge en bra vård, utan man försökte sköta neuropatin, som jag fick p.g.a feldiagnosen och den försenade vården, med Neurontin som i Pfizer blivit bötfälld i USA för att ha marknadsfört olagligt.

Jag börjar bli trött på att måsta lida extra p.g.a sjukvårdens misstag. Det har skett alltför många gånger inom vår familj nu. Vi har nog fått bra vård också men en del misstag har varit oförlåtliga. Speciellt det som skedde vår son som nu lider resten av sitt  liv av de sviter som en arrogant läkare orsakade. Jag är frustrerad över alla dessa lögner och hur man försöker sopa sina misstag under mattan. Jag överväger att dra detta vidare men undrar om det är lönt, för antagligen får de misstaget att försvinna genom sina olika knep. Det är extremt svårt att påvisa att en läkare gjort fel. Vem bryr sej om att jag har haft mycket svårt värk i 3 år bara för att neurologen trott på Pfizers försäljare..

