Vi har nu sedan sommaren haft problem med digiboxen, en Maximum C-8000, den hänger sej allt emellanåt. Efter att ha gjort en del justeringar fick jag den att fungera bättre. Jag tömde en del av hårdskivan och stängde av den kontinuerliga bandningen. Jag tog också bort den ur nätet.

Nu är den nästan full igen och jag satte på den kontinuerliga bandningen, för det är trots allt en viktig del dess funktion. Man vill ju kunna pausa och spola tillbaka ifall man missat nåt. Den har också varit fast i nätet sedan vi skaffad eny TV och nu hänger den sej igen. Lite för ofta då det sker flera gånger per dag.

Jag återställde fabriksinställningarna, vilket försäljaren rekommenderade, men det förvärrade situationen. Den hänger sej ännu oftare och nu söker den kanaler om och om igen.. Igår drog jag ur nätsladden (ethernet) och får se om det skulle hjälpa. Det kan vara att problemet är där då de andra sakerna inte hjälpte och detta är det ända som är kvar oprövat.

Om det är frågan om digiboxen är kopplad till nätet, vad är felet? Är det en bugg i programvaran, ganska uppenbart, eller är den bara inkompatibel med Buffalo WLA/Ethernet -adaptern som jag använder. Är det DHCP som orsakar problemen? Det konstiga är att tidigare fungerade den bättre fast den var hela tiden fast i nätet men jag minns inte om problemen började efter att jag böt routern eller adaptern.

Vill inte skicka bort den på reparation då det tar sin tid men som tur kan vi ju se på TV ändå då vår nya TV har inbyggd digibox. Som väl alla TV:n har nuförtiden men jag har blivit van med att alltid banda allt och skippa reklamen, så att bli tvungen att se på all reklam kommer att kännas tröttsamt. Vill inte slösa min tid på sånt och det har varit trevligt att inte behöva göra det. Dock bandar jag mera än vad jag hinner se, så boxen fylls ganska snabbt fast jag en gång i veckan flyttar de bättre programmen till datorn där jag editerar bort reklamen och flyttar dem till NAS-skivan var jag kan se dem när jag vill.