Vad kan man säga? Den som skrev recensionen är hopplöst borta vad gäller telefoner och datorer, eller kanske han bara hade en dålig dag, men hur som helst att påstå att Nokia N900 är för businessfolket är fel. För dem gäller fortfarande Nokias E-serie, eller nån motsvarande, för den är bäst på det.

Nokia N900 är kanske inte för ”kidsen”, det är den för dyr för, men den är för programmerarna som är sura över iPhones låsta system och ingenjörer som vill kunna surfa och spela musik. Nån seriös businesstelefon är den inte. De flesta VD:n skulle nog bli tokiga med den för den är inte lika lättanvänd som vissa andra telefoner.

Att klaga på att det inte finns program är väl lite onödigt då den bara funnit ute nån vecka. Via Ovi kan man kanske inte köpa men det kan man t.ex. via Maeomo.org och det finns en del program att ladda ner. T.ex. eCoach som håller reda på motionerandet. Det kommer att komma fler program och potetentiellt mera än till iPhone då dess låsta system hindrar en del från att göra program.

Själv ska jag testa göra nåt program åt Maemo, bara jag hittar tid och nån idé vad jag ska göra för nåt. Nokia N900 har sina brister. Den är inte lika lätt att använda som iPhone och skärmen är inte lika bra. Den fungerar inte lika bra som telefon jämfört med E-serien men den har också fördelar såsom mycket bra webbläsare och öppen SDK. Apples låsta system suger, fast själva telefonen inte gör det, och därför är jag glad över Nokia och Maemo. Så är också andra programmerare som jag känner, för jag vet en del som skaffat iPhone men blivit besvikna på den.

Önskar att de som skrev recensionerna lite bättre förstår vad de egentligen skriver om. Nokia N900 är för den som är intresserad av teknik eller programmering. För dem som kan använda huvudet och ta reda på saker och ting själv. Det tar ett tag innan man blir van med den men det är en bra apparat. Jag kallar den så då jag inte är säker på om den är mera telefon eller mera dator. Ska man vara riktigt ärlig så är den inte så bra på vilketdera men ändå bättre än de flesta andra telefoner.

Ett kort tips. För de som vill ha en bra telefon. Köp Nokias E-serie. De är de bästa telefonerna som finns. För de som vill ha en bra multimedia telefon, alltså telefon med kamera, video, musikspelare o.s.v. Köp en Nokia N900 om ni också är teknikintresserade men om ni är lata drönare som bara vill visa upp en fin telefon, eller bara vill ha en telefon som är lätt att använda, så köp en iPhone eller någon liknande.