Jag har nu fått min min Nokia N900 som jag beställt för över en månad sedan, då sky-liften rände in i min bil. Fick den i fredags och denna gång undvek jag att parkera på samma ställe trots att där fann en stor parkeringsruta ledig. Jag har länge funderat på ny telefon, då jag ville ha QWERTY-tangenter och GPS. Funderade länge på Nokia E71 eller Nokia E72 men då jag stötte på N900 så var beslutet klart. Naturligvis ska man ha en telefon med Linux!

Jag har sysslat en hel del med Linux men oftast har jag bara installerat det och användningen har av praktiska orsaker lämnat. Lite svårt att bli 100% Linux-användare då man arbetar som utvecklare på Windows-plattformen.

Hur som haver, jag gillar Linux och denna telefon var en mycket trevlig bekanskap. Skulle kanske få vara en aning lättare att använda, om man jämför med iPhone, men det är inget större problem. Tidsbrist och lathet är det som orsakar problemen då man vill att allt ska fungera direkt utan att man behöver ta reda på något eller satsa tid på att bekanta sej.

T.ex. hade jag lite strul att få Gmail att fungera men det berodde inte på telefonen, utan på att jag mindes POP inställningarna fel (ja, jag använder POP och inte IMAP..). Här är en länk till en liten artikel om telefonen. I artikeln klagar de på att de inte får FM-radion att fungera och det beror på att de inte använder hörlurarna för antennen sitter i dem! Så vill man ha radio så lönar det sej att läsa instruktionerna så pass mycket att vet att antennen sitter i hörlurarna. Det står i det lilla blad som kommer med telefonen, så man behöver inte ens läsa hela manualen. Töntigt att de skyller på telefonen då de själva inte kan läsa innan..

Detta är alltså en trevlig telefon men perfekt är den inte. Så är ju heller inte iPhone om nu någon tror det. Min arbetskamrat har en iPhone och han klagar en hel del på den. Han hävdar att han inte skulle ha köpt den om han fått testa den några dagar först. Får se om jag får samma känsla med N900:an, dock tror jag inte det, för de saker han vanligtvis klagar på så fungerar på N900. Den är alltså en telefon och inte en ombyggd MP3-spelare.. 😉 Av de brister jag märkt så är nog det värsta att man lätt dubbelklickar då man vill dra men det är en vanesak.

Största orsaken till att jag ville ha en ny telefon var att jag ville ha GPS och jag hade tänkt använda Nokia Sports Tracker programmet. Den fungerar ännu bara med Symbian men det finns ett annat program för Maemo, nämligen eCoach. Det är ett simplare program men den räcker för mina behov än så länge. Jag vill nämligen bara veta hur långt jag sprungit och hur länge. Jämfört med bilens egen mätare visar GPS:en kortare sträckor. Till arbetet har jag alltså ca 21 km enligt bilens mätare men enligt GPS:en har jag 17.3 km. Ganska stor skillnad.

En Nokia reklamvideo

