På Aftonbladet brukar man stöta på en hel del dåliga artiklar men denna är en av dom sämre. Till tidningens försvar så var det ju inte deras idé, utan de berättar ju bara om vad andra gjort.

Att på konstgjord väg framkalla smärtor som ska visa hur smärtsam en förlossning är, är löjligt och falsk. Jag har varit med på tre förlossningar och sett hur ont det gör men att försöka upprepa sådant på ett tillförlitligt sätt är inte möjligt eller ens vettigt.

En kvinna har 9 månader på sej att förbereda sej mentalt på förlossningen. Hennes egen kropp producerar ämnen som hjälper henne att stå ut med smärtan och till sist det viktigaste, hon vet vad lönen för mödan är. En man som försöker uppleva det samma har inte samma förutsättningar. Därför är dylika test helt onödiga och bara strunt.

En förlossning är en stor sak i både en kvinna och en mans liv. Dylika löjliga påfund skapar bara skismer. Vem har högre smärttröskel, spelar det någon roll? Kanske har kvinnor generellt högre smärttröskel än män, eventuellt är det tvärtom. Jag vet inte och jag bryr mej inte.

Jag har levt med smärtor nästan hela mitt liv. Jag minns inte när jag skulle ha varit smärtfri. Speciellt de senaste sju åren när jag lidit av neuropati, så har smärtorna varit svåra. Jag äter stora mängder värktabletter och de påverkar mitt liv mycket. Vem har haft svårare smärtor då, min fru genom sina förlossningar eller jag med min konstanta neuropati?

Hon vet ju att målet är att vi får ett barn och att det går om. Min neuropati kommer aldrig att gå om. I alla fall inte förren nån hittar på hur man reparerar trasiga nerver. Jag tycker inte om dylika jämförelser mellan män och kvinnor för de är förnedrande. Både för män och kvinnor.

Upplevelsen av smärtor varierar mycket från person till person. Därtill kan det variera från dag till dag. Min värk är inte lika svår varje dag. Varför vet jag inte men kanske beror det på hur jag mår i allmänhet.

Dylika idiotiska ”test” får det att framstå att min smärta så illa som den är för att jag är man. Mellan raderna kan man utläsa att om jag var kvinna så skulle jag minsan tåla smärtan mycket bättre. Kanske är det så, vad vet jag, men jag tror inte det. Det är skillnad på smärta och smärta.

Jag har trott mej ha hög smärttröskel, just för att jag haft så mycket smärta i mitt liv, men nu börjar det kännas som om den kroniska värken skulle ha sänkt min smärttröskel. Kanske bara inbillning men det känns som om jag inte längre orkar stå ut med smärtan lika bra som tidigare.

Jag gillar inte när man försöker få till stånd nån typ av konkurrans mellan män och kvinnor. Har vi det inte tillräckligt svårt att komma överrens emellanåt utan sådant? Jag vill inte tävla med kvinnor om vem som är smartare, starkare eller tål mest stryk, för det spelar ingen roll.

Jag vill bara komma överrens och dylika saker varierar så stort mellan olika individer att man inte ska generalisera. Män är ju generellt fysiskt starkare än kvinnor men det finns många kvinnor som är fysiskt starkare än mej. Det finns även kvinnor som är smartare än mej och det finns säkert kvinnor som tål mera smärtor än mej men vad spelar det för roll?

Har dylika test någon mening? Får kvinnorna någon fördel av att männen har upplevt att de inte tål en smärta som inte kan jämföras med det som de upplevt under förlossningen? Hur är det då med de kvinnor som inte har fött barn genom vanlig förlossning? Eller alls? Är de då sämre kvinnor?

För det är ju det som det handlar om i grund och botten. Vem är bättre? Män eller kvinnor? Något svar finns inte. Som tur är. Vi är olika, tack och lov, och vi borde satsa vår möda på att värna om hur vi ska komma överrens istället för att fokusera på våra skillnader. Skillnader som trots allt är nödvändiga för vår arts överlevnad.

Kanske överreagerar jag en aning på denna artikel då den handlar om ett ämne som står mej nära. Nämligen smärta. Jag gillar att tävla men om det ska vara en rättvis tävling så skulle en kvinna ha borda genomgå samma test, annars betyder det inget. Att jämföra äpplen och päron ger inget vettigt resultat men det finns heller inget sådant.

Synd att man inte kan dela med sej av sin smärta då det tycks finnas många som saknar smärta och jag har mycket att dela med mej av.

