Jag lider av låg kroppstemperatur och dålig blodcirkulation. Det gör att jag ofta fryser, även om det är varmt. Jag fryser ofta på sommaren och inomhus kan jag frysa trots att vi oftast har mellan 23 och 25 grader varmt inne. Jag fryser speciellt i händerna och fötterna. T.o.m till den grad att det värker.

När jag tog 500 mg Niacin (nikotinsyra) fick jag en kraftig reaktion med rödnad över hela kroppen. Det var obehagligt och förvärrade tillfälligt min neuropati. Efteråt, det tog ca 1 timme innan verkan gav med sej, märkte jag att jag inte längre frös. Jag hade det behagligt varmt trots att vi just då hade det ovanligt svalt, kanske 21-22 grader, och jag hade innan det frusit. Verkan satt i åtminstone ett par dagar, kanske mera.

För att testa om det berodde på Niacinen så tog jag några dagar senare ännu en tredje tablett. Rödnaden var inte lika extremt men det var ännu obehagligt och förvärrade neuropatin. Dock var det nu lättare när jag vet vad som orsakade det och jag vet att det går om. Jag fick upprepat det jag ville ha testat, jag frös inte dagarna efteråt.

Det tycks vara så att Niacinen (OBS! Nikotinsyra, inte nikotinamid, båda kallas Niacin men bara syran har denna verkan) på något vis får igång blodcirkulationen eller så stimulerar det nervsystemet så att jag inte fryser så lätt. Jag vet inte exakt på vilket sätt Niacinen verkar men det är positivt att ha något som hjälper då jag fryser, för det är ofta ett stort problem för mej.

Om någon som läser detta lider av samma besvär och beslutar sej för att pröva, skriv gärna en kommentar och berätta hur det fungerade. Jag vill gärna veta om andra också känner av samma nytta eller är detta igen någon form av bristsymptom hos mej. B3-brist gör att man fryser lätt men det är mycket ovanligt. Det är oftast bara alkoholister och människor med näringsbrist som drabbas av Pellegra.

