Vår gamla TV har krånglat länge och att välja ny TV har varit mycket svårt. Kanske t.o.m ett av de svåraste beslut jag nånsin gjort! Jag vet inte om det är positivt eller bara sorgligt… Urvalet är stort och alla har de brister. Därtill är uppfattningen om dem väldigt subjektiv, vilket gör det svårt att lita på andras åsikter då de kan variera mycket. Ofta kryddas åsikterna med tekniskt resonemang som man bör ta med en nypa salt. Många av de brister som rapporteras är sådana som vanliga användare aldrig skulle ens märka, fast en del är sådana som kan börja irritera med tiden. Speciellt om man vet om dem.

Valet låg t.ex. mellan Sony Z5500, Samsung 7070, Philips 9704 och Philips 9664. Jag övervägde även Philips 8000 serie men den föll bort då jag ville vara säker på att få en apparat som står sej många år. Inte för att jag tror att den är dålig, jag såg t.ex. inga fel på den, men jag ville vara säker. Till sist föll valet på Philips p.g.a Ambilight, DLNA, designen och bättre NetTV. Av de två modellerna föll valet på 9664 eftersom priset var förmånligare, skillnaden var stor, på den och LED-bakgrundsbelysning inte ger tillräckligt med fördelar för att det ska vara värt den extra kostanden. Inte heller Ambilight Spectra 3 jämfört med Spectra 2 är tillräckligt. Valet föll på den förmånligare 9664 och det gjorde också att jag kunde välja en modell större, 47″ jämfört med 40″ för 9704.

Det blev alltså billigare att köpa en 47″ 9664 än en 40″ 9704! Om bakgrundsbelysningen var LED så skulle jag spara ungefär 200-300 kWh per år i strömförbrukning, vilket naturligtvis skulle vara bra, men ekonomiskt lönar det sej inte. Jag räknade att med nuvarande elpriser skulle det ta ca 25 år före den betalat sej tillbaka. Det var i.o.f sej jämfört med en 42″ 9664 och 47″ drar ju lite mera, så i realiteten skulle det kanske vara 20 år. Får se hur det går med strömförbrukningen, för det är något som jag är intresserad av att hålla så låg som möjligt, men då vi har ca 6 meter fram till TV:n, så behöver vi en stor TV. Enligt försäljaren rekommenderar Sony en 55″ om man sitter 2,9 meter från TV:n… Med det i tanke köpte jag tok för liten, borde ha köpt minst 60″ men det kan man nog glömma.

Beslutet var svårt därför att jag vill använda den i många år framöver och det var en dyr TV. Den var mer än tre gånger dyrare än vår gamla Grundig 32″ CRT. Nu funderar jag om det är värt att sätta upp den på väggen eller inte. Först kommer jag att pröva ha den på TV-bordet. Det kan vara att Ambilighten inte ser så bra ut om TV:n är för nära väggen. Det behövs ju ett visst avstånd för att ljuset ska sprida sej. Får se, jag får TV:n först nästa vecka nångång och då vet jag ju hur det ser ut i praktiken. Innan det är det onödigt att spekulera i saken.

Info om TV:n på Philips site

