Det var Niacinen som orsakade den kraftiga reaktionen för idag upplevde jag detsamma om än mycket mildare än igår. Idag kom den också mycket snabbare än igår, inom en kvart, eftersom idag tog jag det på tom mage men igår tog jag det med maten. Igår tog det flera timmar innan rodnaden kom och därförvar det svårt att tro att felet berodde på Niacin.

Niacin kan orsaka rodnad i ansiktet men för mej kom det på hela kroppen och det kändes som om jag var i brand. Mycket obehagligt men idag var rodnaden bara ner till knähöjd, då den igår var ända ner till fötterna. Hettan kändes bara ner till brösthöjd idag då den igår kände ända ner till fötterna. Smärtan i händerna var också idag svår, om än inte lika illa som igår. Det hela gick också snabbare om idag.

Reaktionen på Niacinen blir alltså mildare men är ändå p.g.a neuropatin så pass obehaglig att jag inte kommer att ta den nån fler gång. Jag har använt Niacin tidigare men det var en form som inte orsakar rodnad (amid). Den är inte heller så effektiv och därför valde jag denna gång den andra typen (syra).

De två typerna är alltså nikotinsyra och nikotinamid. Det är nikotinamiden som inte orsakar rodnad men den sänker heller inte kolsterolet såsom nikotinsyran gör (källa: Wiki). En möjlig orsak till den kraftiga rodnaden kan vara att dosen, 500 mg, är ganska hög. Borde kanske skaffa tabletter med 50 mg istället. Då borde rodnaden inte vara något problem men de är då heller inte så effektiva. Nån brist på Niacin lider jag inte av men påstås vara bra för bl.a. nervsystemet och det är ju bra med tanke på min MS.

För hög dos av Niacin kan också skada levern men det kan, åtminstone delvis, motverkas genom att samtidigt ta Kolin. Jag vet inte om rodnaden är någon indikation på att dosen kan vara hög nog att skada levern men enligt Wiki så är doser på över 3 gr per dag skadliga. Tabletterna som jag tog borde alltså vara säkra för mer än 2,5 gr får jag knappast från kosten.