Båda pojkarna har insjuknat i vad jag antar att är svininfluensa. Båda har haft mycket hög feber och svår värk i kroppen. Åtminstone den äldre pojken hade också huvudvärk och diarré. Som tur var gick den värsta febern om ganska fort och det gick snabbare om för den yngre pojken. Jag misstänker att det kan bero på att han hade en högre halt av D-vitamin i blodet då jag gett dem samma mängd trots att den yngre väger 6-7 kilo mindre.

Varken min fru eller jag har ännu drabbats av influensan men min fru har diffusa symptom som ont i halsen. Hon har tagit samma dos av D-vitamin som jag men inte lika länge. Jag har alltså en högre halt av D-vitamin och får se om det kan ge ett fullt skydd mot influensan.

Våra D-vitamintabletter tog naturligtvis slut förra veckan, så vi har nu varit i över en vecka utan D-vitamin. Jag har beställt nya och de är på väg men det tar ett tag. Måste kanske köpa andra svagare tabletter att ta tills att de kommer. Vågar inte vara utan längre för de tycks skydda ganska effektivt. Normalt blir jag lätt sjuk men inte sedan jag börjat ta D-vitamin i större doser.

Det är ganska många här i trakten som drabbats av influensan. Vaccinet kommer för sent för att göra någon nytta och jag tror tvärtom att det är skadligt att det nu när influensan är här, för om man redan har viruset i kroppen när man tar vaccinet, så kan det gå som bl.a. min pappa som var sjuk i nästan ett år. Det var alltså den vanliga influensan han tog vaccin emot.

Vissa kan eventuellt ha en viss nytta av vaccinet men då gäller det att få den i tid. Nu när folk samlas på ett ställe för att få vaccinet, så är det en hälsorisk i sej. Platser med mycket folk är en bra plats för virus att sprida sej. Jag har t.o.m. hört att folk börjat bråka och slåss i kampen om vem i kön som ska få vaccinet, det är helt sjukt.

Det är en hysteri om vaccinet. Folk tycks tro att influensan kommer att döda alla om de inte får vaccinet och de drabbas av panik. Det finns även en annan grupp av människor som helt ignorerar det hela och anser att det hela är överdrivet. Själv sitter jag nånstans emellan. Jag tror att influensan kan vara farlig för vissa men jag tror också att vaccinet kan vara skadlig för vissa.

Jag tror att för de flesta är det mera skada än nytta av vaccinet. Själv tillhör jag ju riskgruppen då jag lider av en allvarlig neurologisk sjukdom (MS) men jag är övertygad om att vaccinet är för mej en större hälsorisk än influensan. Andra med MS tar ofta vaccinet därför att de är rädda för att få ett skov av influensan men jag är däremot rädd att få ett skov av vaccinet.

Vilket som faktiskt är den större risken vet ingen, speciellt inte jag, men jag tycker ändå inte att det är värt risken. Jag tror att det är bättre att skydda sej med C- och D-vitamin. C-vitamin skyddar i.o.f. inte emot influensan men minskar dess inverkan om man trots allt drabbas. D-vitamin både skyddar och lindrar ifall den inte räckte till för att skydda.

Ifall man drabbas av influensan så är det ännu inte för sent att korta av sjukdomstiden med hjälp av D-vitamin. Enligt de rekommendationer jag sett så ska man normalt ta 25 mcg per 11 kg kroppsvikt och enligt det ska jag ta 165 mcg per dag för att uppnå en maximal halt i blodet. Nu tar jag 125 mcg plus det jag från från andra piller. Totalt blir det ca 150 mcg per dag och trots att det inte helt följer rekommendationen, så har det räckt för att få min halt över den rekommenderade på 125 nmol/L.

Pojkarna borde få 50 respektive 40 mcg per dag men jag brukar ge dem 15-20 mcg per dag för de vill inte ta piller och det blir annars så mycket av de illasmakande dropparna. De vi nu ger så ger 2,5 mcg per droppe. Vi borde alltså ge 20 droppar åt den äldre och det är rätt så mycket. Sedan när de börjar kunna ta piller så blir det lättare. Dottern får tillräckligt för hon är ännu så liten.

Lustigt hur man nu blir avrådd att ge mera än den rekommenderade 10 mcg per dag då man på 60-talet gav 100 mcg, ibland mera, åt småbarn utan att de blev sjuka. Tvärtom, den höga dosen skyddade dem mot bl.a. diabetes (jag antar de menar typ 2). Sedan halten sänktes till den nuvarande har fallen av rikitis ökat och så också diabetes, ändå vill man inte höja halten igen. Det finns en inbyggd konservatism och stelhet i sjukvården som skadar folk mera än vad den skyddar. Tanken kanske är god men det blir likväl fel.

