Hysterin angående svininfluensan lugnade sej aning men nu börjar det strömma in rapporter om hur folk drabbats av vaccinet. Allt från svåra neurologiska skador och dödsfall, till huvudvärk och feber. De flesta har antagligen mycket lindriga eller inga symptom alls men är det ändå värt det? Är det värt att riskera neurologiska skador då själva sjukdomen beskrivs som lindrigare än vanlig influensa?

Vi har blivit ombedda 5-6 gånger att låta våra barn delta i studier hur vaccinet påverkar småbarn. Aldrig i mitt liv att jag skulle kunna tänka mej att utsätta mina barn för en sådan risk. Illa nog med vanliga vacciner som är mera beprövade. Influensa är inte tillräckligt allvarligt för att utsätta sej för risker.

Därtill bör man komma ihåg att vaccinet inte automatiskt betyder 100% skydd mot sjukdom. Min pappa tog influensavaccin ett år men han var då sjuk hela vintern. Efter den erfarenheten vägrar han ta det. Han hade antagligen viruset redan när han fick vaccinet och det förstörde allt. Det utan att han kände av några symptom.

Det är mycket som är konstigt med allt detta, vad som är sant och vad som är överdrivet, det är svårt att säga, men det säger en hel del att det finns många läkare som protesterar mot vaccineringen. En del i mycket drastiska ordalag. Jag lyfter på hatten för de inom sjukvården som vågar säga vad de tycker och anser, oavsett om det är för eller emot. Det viktiga är att det är deras ärliga åsikt som är baserad på deras kunskap och erfarenhet.

Jag har inte rätt utbildning eller tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att ge några absoluta råd men när det gäller mina barns och min egen hälsa, så förlitar jag mej till min instinkt och förnuft. Vaccineringen känns inte förnuftigt för tillfället, den åsikten kan ändras om det framkommer ny information som är baserad på vetenskap. Det räcker alltså inte att nåt läkemedelsbolag gjort kalkyler för att övertyga mej, utan det bör vara ett oberoende organ som gjort noggranna vetenskapliga studier. Får se vad morgondagens nyheter för med sej men för tillfället förlitar jag mej på att D-vitamin ger tillräckligt med skydd.

