Jag har märkt när jag använt flytande fiskolja (Vitamar) att jag är klarare i huvudet. Det känns som om blodet skulle cirkulera bättre på så sätt får hjärnan mera syre och jag orkar koncentrera mej bättre. Jag har ibland svårt att hålla ögonen öppna och koncentrera mej och det verkar bero på problem med blodcirkulationen. Motion och fiskolja har jag märkt att hjälper mot dessa problem. Jag ger även mina söner fiskolja och jag undrar om det är därför som de har ett sånt otroligt minne. De har ett helt otroligt minne båda. Den äldre (6 år) gjorde igår ett blockpussel som det finns 2339 olika lösningar på. Jag har själv lyckats lösa det en gång och ingen annan i familjen har lyckats med det.

När jag frågade honom hur han lyckades lösa det, svarade han att han mindes hur de skulle vara. Han hade sett bilden på lådan i vilken ordning man ska sätta dem för att de ska passa men det var föregående dag han tittade på lådan sist. Han lärde sej läsa, skriva och räkna när han var 5 år och det utan någon egentlig hjälp av någon. Han frågade ibland småsaker och från det lärde han sej hur man gör. Han är otrolig. Han började prata när han 7 månader och han har ännu inte slutat, undantaget när han sover.

Den yngre pojken, som är ca 1,5 år, fick idag på sej en tröja som han kände igen på en bild som vi har på kylskåpet där han har samma tröja på sej. När han fick på sej tröjan sprang han genast till kylskåpet och pekade på bilden. Bilden sitter högt uppe, så han ser den inte ofta, men han mindes den ändå. Han har tidigare också visat tecken på att vara väldigt klurig, lika som sin storebror. Han säger bara enstaka ord ännu och i jämförelse med sin bror känns det som om han är sen i utvecklingen men naturligvis är det inte så. Hans bror pratade tydligt och använde långa meningar i samma ålder.

Jag vill ju gärna tro att de har ärvt goda gener, av mej då naturligtvis, men jag tror även att fiskoljan har hjälpt till en aning (speciellt när jag läser igenom texten jag skrivit..). Deras mamma åt även E-EPA under hela graviditeten och amningstiden och det har säkert också haft positiva effekter på utvecklingen av deras hjärna. Vår yngsta barn, flickan som nu är ca 6 månader, är också väldigt tidigt utvecklad. Så vi har nog haft en väldans tur med att få klipska barn men så vill väl varje förälder tänka.