Vår gamla TV håller på att ge upp. Bilden drar sej uppåt och blir sned. Ibland slocknar TV:n av sej själv, ibland t.o.m flera gånger i följd. Det är en 32″ Grundig som är ca 5-6 år gammal. Inte nån speciellt bra TV men har fungerat hyffsat. Jag skulle dock vilja ha en större LCD istället, för vår soffa är nu längre bort från TV:n och jag har ibland svårt att läsa vad som står i EPG:n.

En ny TV kostar en del och jag vill inte köpa nån ny varannat år, så jag vill hitta en som är väldigt bra men inte ändå kostar skjortan. Det är dock extremt svårt att hitta en TV som är bra på allt och kanske det inte ens finns någon sådan.

För tillfället är det ju vanlig SD-sändning som är det viktiga att ser bra ut men eftersom HD kommer mer och mer, är det viktigt, med framtiden i tanken, att HD också fungerar bra. Sedan finns det ju funktioner som Internet, DLNA-stöd, Ambilight m.m som är trevliga funktioner.

Att kunna se på Youtube och DivX utan dator är något som är mycket intressant. Dock lär de funktionerna inte fungera alldeles optimalt. Internet är ofta trögt och det är svårt att skriva med en fjärrontroll. DLNA klarar ofta inte av alla format och har andra problem med skalandet o.s.v.

Det är egentligen bara två TV:n som för tillfället uppfyller mina önskemål men de är tyvärr båda väldigt dyra. Den ena är Philips 9664 och den andra är Philips 9704. Den första är billigare men drar mera ström. Den andra är med LED-teknik och drar därför mindre ström och har kanske lite bättre bild. Den har också lite bättre Ambilight med ljus upptill också och inte bara på sidorna.

Skillnaden på förbrukningen är inte så stor att det skulle betala tillbaka prisskillnaden under TV:n livstid. Även om TV:n med LED-teknik i teorin har längre livstid. Om de har det i praktiken är svårt att veta ännu men det visar sej med åren. Jag tror att det blir den billigare jag köper, även om jag funderat på Philips 8404 som har ungefär samma funktioner, i.a.f de som jag behöver, men är mycket billigare.

Bildkvalitén är antagligen en hel del sämre på 8000-serien än på 9000-serien men frågan är om skillnaden är så stor att det lönar sej att satsa så pass mycket mera på 9000-serien. Man borde kunna jämföra dem sida vid sida men jag vet inte ens av nån butik som har 9000-serien framme. 

Jag funderar även på andra märken, främst Sony, men de har sina problem de också. När det gäller media och internet, så verkar Philips leda och Philips är ju enda märket med Ambilight och andra kommer väl inte att ha det på många år ännu, då det är patenterat. Philips 8000-serie har ju problem med svärtan men det gäller inte 9000-serien. Vad gäller design är Philips långt före de andra och speciellt 9000-serien är lovordad för just det. Vad jag än väljer kommer det att svida i plånboken men jag vill inte ångra mej.