Jag använder både LDN och Temgesic, LDN mot MS och Temgesic mot neuropatisk värk, men problemet är att de har omvänd funktion. LDN består av Naltrexone som är en opiat antagonist, den blockerar alltså opiat receptorerna i hjärnan och LDN (Low Dose Naltrexone) fungerar genom att den innehåller bara ca 10% av normaldos Naltrexone.

Det gör att den blockerar receptorerna bara under några timmar på natten när kroppen producerar endorfinerna. Det lurar hjärnan att tro att endorfin-nivån är för låg och därför ökar den produktionen av endorfinerna och det i sin tur stimulerar immunförsvaret. Det ska då förhindra att MS förvärras och jag tror faktiskt att den fungerar för mej för efter att jag minskat, i princip slutat, med LDN så har mina MS besvär blivit mycket värre.

Temgesic igen består av Buprenorfin som är en opioid (morfinliknande) och därför försvinner dess verkan då jag tar LDN. Det har inte varit något problem tidigare antagligen av två orsaker. Dels därför att tidigare använde jag Kalsium Karbonat som fyllnadsämne, det gjorde att kapseln löstes upp så långsamt att verkan inte blev så dramatisk.

Andra orsaken, som är den som antagligen är det som ställer till med problem, är att jag har blivit beroende av Temgesic. Orsaken till att jag tror så är att det inte var något problem i vintras när jag böt fyllandsämne men blev det nu i sommar när jag använt maximal dos av Temgesic en längre tid.

Om jag tar LDN på kvällen så vaknar jag mitt i natten med grymma abstinensbesvär. Jag mår verkligen illa om än knappast i samma skala som drogmissbrukare. Det känns lite som om något ”gått sönder” i kroppen. Jag kan inte beskriva det bättre för jag mår verkligen konstigt och det sitter i en bra stund, ofta 2-3 dagar. Det förvärras ju av att jag då också lider av sömnbrist eftersom det är omöjligt att sova med abstinesbesvären.

Enda lösningen är att ta en Temgesic och vänta på att LDN slutar att verka och det kan ta 2-4 timmar. Detta vore heller inte nåt problem ifall man fick sova hela natten men då barnen väcker mej nästan varje natt så är det omöjligt för mej att använda LDN just nu. Jag har försökt i flera veckor att trappa ner med Temgesicen och jag använder numera mindre men jag är fortfarande beroende av den. Det är en jävla medicin och jag förstår inte varför nån skulle vilja ta den för att berusa sej.

