Vitaminer har studerats ganska flitigt av forskarna och resultaten har inte varit så positiva som många av oss som tror på dem skulle vilja. Orsaken är flera. Dels har studierna inte alltid varit utformade så att man ens kan få ett sådant resultat som vi väntar oss och ibland har man använt syntetiska ”fel” former av vitaminerna. Ofta har tiden varit för kort för att vitaminerna skulle kunna visa något positivt och för att de skulle hinna verka.

Man bör ju komma ihåg att vitaminer är inte mediciner och de fungerar bäst genom att förebygga, inte bota. Om någon hävdar att t.ex. Cancer eller AIDS kan botas med vitaminer, så kan man nog gott anta att personen är en bedragare. Vitaminerna kan ha positiva effekter och vara till nytta i sådana fall men bota dessa sjukdomar kan de nog inte. De sorgliga är att de finns människor som påstår sådant och många tror på dem därför att de vill tro. Man glömmer vetenskapen helt.

Jag skulle vilja se noggranna objektiva studier av vitaminer och andra kosttillskott som skulle ge verkliga svar på de frågor jag har angående hur bra de fungerar. De finns säkert en del sådana men jag känner tyvärr inte till dem. Problemet med sådana studier är att de blir lätt väldigt dyra att utföra och det är svårt att hitta någon som är villig att betala. Läkemedelsbolagen vill inte betala eftersom de kan visa sej vara konkurrenter tilld eras produkter och de som tillverkar vitaminerna vill inte betala därför att det kan visa sej att de inte fungerar eller åtminstone inte så bra som man trott.

Det finns studier som visar att vitamin t.o.m kan ha negativa effekter men jag är lite skeptiskt till sådana resultat. I boken ”Bad Science” skriver Ben Goldacre om en studie som visade att A-vitamin var dåligt för rökare. Studien hade en del frågetecken, t.ex. lär det finnas exempel på sådana som dog efter att ha tagit en A-vitamin tablett och i det fallet är det ju bara ett sammanträffande som tyvärr får A-vitamin i dålig dager. Hur man beaktat sådana exempel i studien vet jag inte med säkerhet men jag har läst kritik där det hävdas att de inte tagits bort utan finns med och förvränger statistiken. 

Det är isåfall ett exempel på sådan ”Bad Science” som han skriver om. Det är förövrigt en mycket bra bok om än jag undrar om en del av de studier som han nämner. T.ex. nämner har studien om kostförändringarna i norra Karelen (Pohjois-karjalatutkimus) och han skriver om den som en objektiv bra studie vilket det verkligen inte är. Den studien visar att kostförändringarna i norra Karelen fick människorna att leva längre och det är ju positivt och fick en stor uppmärksamhet men vad som inte beaktas att folk levde längre även i andra delar av Finland som inte var med i studien och inte gjorde samma förändringar av kosten.

Bra vetenskap är svårt. Vetenskapen i sej är bra men svårigheten kommer då det är människor som skapar studierna, bestämmer vad som ska mätas och hur, för att sedan tolka resultaten. Jag har ofta sett notiser angående någon studie där man ser hur forskarna har dragit förhastade slutsatser av det resultat de fått. Ofta är det media som dragit slutsatserna och ibland har de rent av förfalskat resultaten men forskarna får ta ansvaret. Forskarna vill ju naturligtvis ha ett tydligt resultat av sin forskning och det gör att de lockas att förenkla världen för att kunna förklara sina fynd. Forskningen kommer ju ofta med mera frågor än svar.

Jag tror på vitaminer av den enkla anledningen att jag märkt vilken enorm positiv inverkan de haft på min hälsa. Jag kan helt enkelt inte överdriva dess inverkan (ok, om jag verkligen ville ;)) Jag är dock bara en person så man kan inte dra några slutsater av att de fungerat så bra på mej, det beror antagligen på att jag lidit av brist på flera olika vitaminer, men man kan antagligen dra den slutsatsen att de säkert finns flera människor som lider av samma brister så jag gjort och som kan ha stor nytta av dem.

Jag har märkt av nyttan av vissa vitaminer men jag tar även en hel del som jag inte märkt någon nytta av. Vissa vet jag från forskningen att de gör nytta även om jag inte märker det på min hälsa men det är ganska många som jag märkt av väldigt tydligt. En del vitaminer tar jag antagligen i onödan men de är inte många. Nedan ger jag två listor på kosttillskott, en med sådana som jag vet att jag har nytta av för det har jag märkt av och en med sådana jag misstänker att kan vara onödiga (här är annars en bra video med Jonny Bowden som berättar varför man behöver kosttillskott).

”Av dessa har jag märkt en tydlig nytta”  

  • Flytande fiskolja (Omega3)
  • Arginin
  • Acetyl-L-Karnitin
  • Alfalipoinsyra
  • MB12 (metylcobalamin)
  • Q10
  • Glutamin
  • D-vitamin
  • Kolin

”Av dessa har jag inte och nyttan är också teoretiskt tveksam”

  • B-15
  • A-vitamin
  • Kalsium
  • Serrapeptas
  • Ingefära (borde använda riktig ingefära)

Det finns många andra kosttillskott, som jag använder eller har använt, och av de flesta märker jag naturligtvis inget speciellt men det betyder inte att de inte skulle göra någon nytta. De flesta är sådana men de kan ändå vara till god nytta och nedan listar jag sådana som jag inte märker någon speciell nytta men som ändå är sådana jag inte vill vara utan. Deras nytta har ofta bevisats vetenskapligt.

  • Karnosin
  • E-EPA
  • Folsyra
  • Benfotiamin
  • Selen
  • C-vitamin
  • Ginko Biloba
