Jag äter en hel del kosttillskott och mediciner och jag har börjat fundera mer och mer på vilken inverkan de olika fyllnadsämnena har. Enligt tillverkarna och läkarna har fyllnadsämnena ingen påverkan på människan men det är jag inte så säker på och det verkar vara en rätt så arrogant inställning.

Allt vi äter påverkar oss på ett eller annat sätt. Många farmaceuter och läkare har blivit häpna när jag berättat hur stor skillnad byte av fyllnadsämne i LDN gjorde. De vill inte tro på mej eftersom de lärt sej att kalsiumkarbonat inte inverkar på något vis men så enkelt är det inte. Kalsium karbonaten gör att kapseln löser upp sej långsammare och då snabb upptagning av de verksamma ämnet (Naltrexone) är mycket viktigt för dess funktion, så har det en stor betydelse vilket fyllnadsämne som används.

Nu är det egentligen inte medicinernas och kosttillskottens upptagning som jag är så oroad över, utan hur ämnena påverkar min mage och tarmar. Fyllnadsämnena utgör ju trots all en belastning på kroppen eftersom de måste passera genom vårt matsmältningssystem och även om de inte upptas av kroppen så kan de ändå ha en påverkan.

Jag läste nånstans (minns inte var) att Titandioxid som ofta används som fyllnadsämne eller som färgämne (vit) skulle vara skadligt. Där pratades det om skadliga nanomolekyler men jag betvivlar att Tiandioxid i mediciner skulle vara nano-material på riktigt. Visst, själva molekylerna är ju i nano-storlek men de är ju ihopklumpade för annars skulle de inte fungera som tänkt. Jag tror alltså inte på det som var skrivet men jag undrar ändå hur dessa fyllandsämnen riktigt påverkar oss.

Tar vi ett  piller eller två, så tror jag inte att de gör något men om man gör som jag som tar 20 – 30 piller om dagen i flera år, så då är jag rädd för att de kan ha negativa effekter. Vad och hur vet jag inte.

