Hela familjen har varit sjuka, eller nästan i.a.f för våran yngsta (5 mån) blev inte sjuk. Vad vi hade vet jag inte med säkerhet, annat än att det sannolikt var ett virus, men ifall det var t.ex. svininfluensa så var det nog ett extremt antiklimax för vi var inte speciellt sjuka. Det var tydligen kopplat till åldern för ju yngre dessto kortare men aggressivare var sjukdomen.

Den yngsta var som sagt inte alls sjuk och den näst yngsta var bara en dag men hade högsta febern. Äldsta pojken var ca 3 dagar sjuk men hade inte riktigt så hög feber. Min fru och jag hade lite feber men kände oss dåliga i ganska många dagar. Ännu är det inte helt bra men mycket bättre i.a.f.

Det var knappast fråga om svininfluensa, eller ens influensa, men hur ska man veta det? Symptomen uppfyller inte kriterierna för svininfluensa så då antar man att det var något annat. Tänkt om det var svininfluensa men en lindrig form? I såfall blir ju statistiken fel p.g.a dylika fall och då betyder det ju att det inte alls är så farligt som ofta påstås.

Om det är sant så ger det nytt ljus på vaccinationerna. Det är ju extremt överdrivet att vaccinera mot en sjukdom som inte är speciellt farlig och så sägs det ju i nyheterna. Den är tydligen inte så farlig som befarats men nu har ju vaccinet blivit beställt så nu måste det ju användas. Det är lite som att skjuta mygg med kanon.

Varför sätter man inte pengarna på något som verkligen skulle få människor att vara friskare och leva längre? Varför slösa dem på ett vaccin som knappast har någon större verkan och vars risker man inte känner till?

Att vår familj slapp lätt undan betyder ju inte att alla gör det och det finns säkert dem som har nytta av vaccinet men frågan är om de är så många att det täcker risken? Det finns alltid risker med att vaccinera sej och vaccinerna innehåller inte ofarliga substanser. Därför vill jag inte att min familj ska vaccinera sej, jag anser inte att det är värt risken. Om någon kan bevisa att jag har fel, då kan jag omvärdera mitt beslut men tills det sker kommer jag att undvika vaccinering som pesten.