Nu testade jag kopiera en stor fil via WLAN från LinkStationen till Laptopen. Hastigheten varierar mellan 20-25% av 300 Mbps, alltså närmare 75 Mbps verklig hastighet. Det blir över 5 MB/s vilket kopieringen verifierar och det är jag mycket nöjd med! Hastigheten är därtill ganska stabil, så efter den första besvikelsen känner jag mej nu glad och nöjd! Synd bara att jag inte kan använda kryptering men MAC-filtreringen ger ett visst skydd och här ute på landet är väl riskerna inte så stora för att nån försöker avlyssna vår trafik. Det var mycket arbete att få allt konfigurerat så att allt fungerar acceptabelt och manualen var till ingen nytta. Fast konvertern stöder WPA2, så fungerade det inte med Belkins router fast den också stöder WPA2. Inte heller någon information om att man kan pröva utan kryptering ifall det inte fungerar tillräckligt snabbt och varför det inte fungerar acceptabelt med kryptering vet jag inte. Nästa test blir att se om jag får någon signal till garaget. Asus N13 klarade det, får se om Belkin gör det också.

