Idag har jag nu fått testat mitt lokala nätverk och det har dels fungerat utmärkt och dels varit en stor besvikelse. Om jag börjar med det dåliga, fortsätter med det hyffsade och slutar med det som är bra.

Det dåliga. Buffalo WLI-TX4-AG300N reagerade inte på något vis när jag bytte från 20 MHz till 40 MHz. Hastigheten var så låg att jag beslöt mej för att jämföra med den gamla WLI-TX4-G54HP och det visade sej att den gamla var över 50% snabbare! Enligt det medföljande konfigurationsprogrammet var hastigheten med den nya 36 Mbps med en signalstyrka på ca 80%. Samma program visade 54 Mbps och 100% för den gamla. Om jag inte hittar något knep att få den nya att fungera, så kommer jag att reklamera den för den nya är då verkligen bara skräp! Den sämre signalstyrkan kan förklaras med att den nya har interna antenner men hastigheten borde inte vara långsammare för det.

Det hyffsade. Belkinens Gigabit LAN fungerar hyffsat bra i kombination med Buffalo LinkStation II. Den ger en verklig överföringshastighet på över 10 MB/s, vilket kan ses som acceptabelt då Buffalon knappast är någon raket. Det är egentligen lite falsk marknadsföring att den har Gigabit LAN, eftersom den med nöd och näppe är snabbare än ett 100 Mbit LAN. Ok, som max är den kanske 20-30% snabbare men det är ändå väldigt långt från nån verklig Gigabit.

Det som är bra. Jag testade flytta en Ubuntu ISO-fil från min stationära dator till min Laptop, som båda har Gigabit LAN, och det var verkligen imponerande. Det tog inte många sekunder då den verkliga överföringshastigheten var som mest 64 MB/s. Med en större fil hade det säkert gått ännu snabbare (MB/s alltså) men detta var jag också nöjd med. Belkins router är med beröm godkänd, Buffalos LinkStation är godkänd medan Buffalos konverter än så länge är klart underkänd. Inte nog med att den är långsam, den är ful också! 🙂

