Jag beslöt mej för att testa koppla bort WLAN krypteringen helt för att testa hur det då fungerar och plötsligt började Laptopen och konvertern att båda fungera med 300 Mbps! Jag testar för tillfället att flytta en fil från vår digibox till Laptopen och enligt Task Managern flyttar den med 7% av 300 Mbps, alltså ca 21 Mbit/s, vilket är ungefär samma som den gamla men bör dock observeras att nu kör den ju dubbel trafik. Först från konvertern till router och sedan från routern till Laptopen.

Normalt kör jag ju bara från konvertern till  routern och sedan via LAN till den andra datorn. Nu kan man alltså anta att det fungerar dubbelt snabbare, ca 42 Mbit/s, vilket var ungefär det jag väntade mej om än lite i underkant. Hade hoppats på 50-60 Mbit/s men måste testa med den andra datorn imorgon för att få verkliga siffror, för det är ju till den jag laddar ner filerna, inte till Laptopen. Vill dock inte störa de andra som redan sover genom att starta den nu, så det får vänta tills morgonen.

Jag är glad att det nu började fungera bättre men är samtidigt besviken över att krypteringen fungerar så dåligt. För att ha nån form av säkerhet, så har jag på MAC-filtrering, men bäst hade varit om WPA hade fungerat. Jag är också glad över att hastigheten är ganska stabil. Jag har ofta sett att den varierar mycket kraftigt men nu är det ett rakt streck. Det är lite krångligt att alltid måsta använda MAC-adresser istället för WPA men om det fungerar såhär mycket bättre, så är det nog att föredra för alternativet var inte acceptabelt.