Jag fick mitt Belkin N1 Vision modem/WLAN router och Buffalo TX4-AG300N ethernet/WLAN konverter idag. Modemet gick snabbt att få igång men konvertern var lite knepigare för WPA2 vägrade fungera trots att båda apparaterna stöder det. Först när jag valde WPA började det fungera.

Modemet såg bra ut och var som sagt lätt att konfigurera. Tyvärr imponerar inte hastigheten men kanske det går ännu att få det intrimmat. Än så länge fungerar det långsammare än tidigare! Ganska skandalöst ifall det inte fungerar snabbare för de kostar en del och de är verkligen långt ifrån det som utlovats. Gigabit LAN fungerar på 5-8% hastighet då mitt gamla 100 Mbit LAN fungerar på ca 80%. Det betyder att de är ungefär lika snabba/långsamma vilket är en besvikelse då alla apparaterna har Gigabits portar.

Konvertern fungerar av någon anledning enbart med G-standarden trots atrt den stöder N-standarden (draft 2.0 lika som modemet) och inte heller Laptopen fungerar med N den heller. Det kanske är ett konfigurationsproblem men då är de inte speciellt lätta att konfigurera för jag har inte hittat några inställningar som borde påverka detta.

Modemet har också en display som visar nerladdningshastigheten men det verkar vara skräp för den hoppade mellan 3-21 MBit fast linjen bara är 8 MBit. Detta trots att Windows visade en ganska jämn nerladdning på 850-900 kB/s. Det innebär att displayen inte är att  lita på. Kvalitén på apparaterna var en besvikelse men får se om jag kan få dem att fungera bättre.

