Vissa forskare, t.ex. Dr. Paolo Zamboni, har spekulerat i om MS egentligen skulle vara orskad av rubbingar i blodcirkulationen (läs mera om hans forskning). Man har nämligen upptänkt att människor med MS ofta har sämre blodlöde i venerna (de som undersöktes hade i princip alla) än andra och att detta skulle kunna orsaka de neurologiska problemen (på denna blogg är saken bättre beskrivet). Blodcirkulationen kan förbättras genom operation (läs på Lews blogg om hans operation) men även kosttillskott kan hjälpa och kanske min MS hålls lugn därför att jag satsat på att förbättra blodcirkulationen genom just kosttillskott och motion.

Jag finner teorin trovärdig. Jag har haft mycket problem med blodcirkulationen genom åren och min hälsa har förbättrats i samband med att blodcirkulationen överlag har förbättrats (bl.a. tack vare Arginin och Omega-3). För tillfället känner jag dock av att det förekommer nån form av lokal rubbning i blodcirkulationen i min nacke och det har varierat ganska mycket genom åren. Det medför att jag har svårt att stiga upp ur sängen om morgonen då kudden pressar på nacken så att blodcirkulationen rubbas och detta igen medför svindel, trötthet och att jag har svårt att öppna ögonen.

Problemen blev akut nångång 2004-2005 och en läkare gav då diagnosen inflammerat muskelfäste i nacken. Det märks genom att en del av nacken är lite svullen och när kudden trycker på detta område så får det mej att bli yr och må illa. Jag var då tvungen att sova utan kudde i flera månader men nu är situationen bättre och jag känner inte av nån svullnad för tillfället men problemet kvarstår delvis. Jag kan numera sova med kudde men det känns att blodcirkulationen inte är normal och att hjärnan inte får tillräckligt med syre för jag har svårt att hålla balansen när jag stiger upp och det känns att det har med blodcirkulationen att göra. Det orsakar mina problem med att komma igång på morgonen. Naturligvis hjälper det inte heller att barnen väcker en 10 ggr per natt..