Jag har nu slutligen tröttnat på vårt långsamma nätverk som blev bara långsammare sedan vårt linksys WAG300N modem gick sönder. Bytet till Asus DSL-N13 var dåligt men jag hade egentligen inget annat val. Senaste tiden har den visserligen fungerat hyffsat bra men det är bara för att jag inte använt FTP delen alls. Om jag använder den, hamnar jag att boota modemet efter ett  tag då snabbheten utåt sjunker högst dramatiskt.

Eftersom jag har en Buffalo WLI-TX4-G54HP som har kontakt med digiboxen, så får det hela WLAN delen att köra med G-standarden istället för N som resten av nätverket klarar av. Ja, undantag då en Linksys Range Expander men den fungerar inte alls med Asusen. Nu har jag alltså köpt en Buffalo WLI-TX4-AG300N, så nu ska allt fungera med N-standarden. Vet inte hur mycket det i praktiken snabbar upp men jag hoppas på en fördubbling och det borde inte vara orimligt. Nu får jag maximalt 20-24 Mbit/s men närmare 50 borde vara rimligt. Med 100 Mbit LAN får jag ungefär 80-90 Mbit. I teorin borde jag få 800-900 Mbit med Gigabit LAN och 120-130 Mbit med N-standardens WLAN men det tror jag att är alltför optimistiskt.

Jag har även bytt modemet till en Belkin N1 Vision. Det är ett stiligt modem med inbyggd display för hastigheter och konfiguration. Tänkte att jag ska försöka få ett bra modem och tidigare trodde jag att den bara fanns som router men som tur finns den även med inbyggd modem. Jag vill ju inte ha två apparater i onödan. Jag har inte ännu fått apparaterna, så jag har inte ännu kunnat testa dem men jag ska berätta hur bra de fungerar.

En annan orsak till bytet var att jag vill ha Gigabit LAN och det stöder Belkin men inte Asusen. Min gamla dator stöder det och så gör också min nya Laptop samt Buffalo LinkStation. Det tar annars evigheter att flytta större datamängder, så nu borde det bli rejält snabbare för jag har mycket som behöver kopieras. Tänkte flytta allt till LinkStationen, för då kommer jag åt dem via alla apparater. Tyvärr behöver jag en dator för att streama till digiboxen men det kan jag göra med Laptopen. Har även övervägt en liten Netop dator som skulle sköta streamandet men det är en onödig investering då jag ämnar byta TV till en som klarar av det.

