Funderar på att byta vår gamla 32″ Grundig (gammal tung CRT) till en 40-42″ LCD. De som jag funderar på är Sonys W5500 eller WE5 och Philips 8404, 8694, 9664. Den intressantaste är Philips 9664 för den har den bästa uppkopplingen mot internet, även om jag inte är helt säker på om det verkligen är något som jag skulle använda. Kanske Youtube och dylika tjänster.

Jag har jämfört 8694, som är i princip samma som 8404 men med bättre fjärrkontroll och ljud, med W5500 och det är svårt att säga vilken som är bättre. De var båda bra även om Philipsen hade skarpare HD-bild, dock såg Sonyn på sätt och vis bättre ut p.g.a den mjukare bilden. Jag tror dock jag väljer Philipsen p.g.a av den kan spela upp DivX videos från en DLNA certifierad apparat och jag råkar ha en Buffalo LinkStation II som gör just det. Då behöver jag inte ha datorn på för att streama video till digiboxen, utan TV:n kan visa det direkt själv. Sonyns media-stöd suger, fast det annars är en ok TV.

Helst skulle jag skaffa 9664 som har en 200 Hz panel. Jag vet inte hur stor inverkan det egentligen har på bildkvalitén för jag har ännu inte sett en på riktigt men redan 8000-serian har imponerande kvalité på SD-sändningarna. Jag är överraskad över hur mycket tekniken gått framåt de senaste 2 åren. När jag började titta på LCD TV:n så var kvalitén långt ifrån bra men nu är den verkligen bra!

Vår soffa är så långt från vår TV att jag ibland blir trött i ögonen när jag försöker läsa texten i EPG:n och därför vill jag ha en större. En som är större än 42″ är antagligen för stor men 40 eller 42 tror jag att är passligt. Jag vill inte att den ska ta upp hela väggen heller och väggmontering är det som gäller. Annars har väl barnen den sönder på nolltid. Ska avvakta ett tag ännu men det lutar starkt mot en 9664 för tillfället. Kanske jag ändrar mej ännu, för det är inte länge sedan jag spanade på allvar på 8404 modellen..

