Jag har en spånbana här nära där jag ibland brukar springa. Dock bara ibland för den är så backig att det är svårt att träna långdistanslöpning där, det påminner mera intervallträning eftersom det endera är uppför eller så utför. Jämn mark finns det lite av.

Banan är 5 km lång och består av 3 långa backar med en snittlutning på ca 20-30 grader och flera kortare backar med en lutning på ibland över 45 grader. De längsta backarna är 600-700 meter långa och med den lutningen tar det effektivt musten ur benen. På toppen brukar min puls närma sej 200 och det brukar flimmra för ögonen. När jag kommit över krönet brukar jag känna av svindel en bra stund, det brukar ta några hundra meter innan det går över. Problemet beror på att hjärtat inte orkar pumpa tillräckligt med blod till hjärnan för att hålla den tillräckligt syresatt.

De senaste månaderna har jag inte hunnit träna just alls. Det har medfört att min kondition har försämrats avsevärt. Benstyrkan har inte sjunkit i samma mån, eftersom jag gjort tungt arbete (bl.a. burit 2 ton stenar och plattor och kärrat flera ton grus) och det har jag märkt av när jag sprungit men det har inte kompenserat det helt.

Igår sprang jag runt spånbanan. Jag värmde upp genom att springa dit och sedan sprang jag runt banan och sedan sprang jag hem. Totalt blev det ca 9 km. Kort före tog jag lite kosttillskott, bl.a. 600 mg Q10. Jag väntade mej lite mera ork i benen men det märkte jag inte av, snarare tvärtom men det berodde nog på att musklerna var stela efter att ha arbetat med växthuset.

Vad jag däremot märkte var att min puls inte steg lika högt när jag sprang uppför. Jag drabbades inte heller av flimmer för ögonen eller svindel. Som jag tidigare nämnde så brukar min puls närma sej 200 i backarn amen nu steg den som högst 175 slag i minuten. Det var överraskande. Jag hade inte väntat mej en dylik effekt, utan jag trodde att det snarare skulle inverka på benstyrkan.

Det kan ju narturligtvis bero på placebo eller bara vara en slump men jag tänkte att jag skulle testa om ett par dagar utan Q10 och se hur hjärtat orkar då. På så sätt kan jag utesluta slumpen men tyvärr inte placebo. För det borde jag hitta kapslar som ser lika ut men som innehåller nåt annat och så borde jag ta dem utan att veta vilken det är förren testet är slut. Tyvärr blir det lite för krångligt att genomföra då jag inte vet var jag ska hitta sådana kapslar och jag inte har möjlighet att tillverka sådana själv. Kanske kunde jag få apoteket att göra sådana åt mej, borde kanske fråga dem.

Som slutnot kan jag säga att jag är mycket överraskad över hur starkt de inverkade på hjärtats funktion. Nu förstår jag mera varför man i t.ex. Japan ger Q10 åt personer med hjärtproblem. Jag hade ju redan tidigare märkt att min hjärtklappning försvinner när jag tar Q10 men jag trodde ändå inte att den skulle inverka på min löpning så kraftigt och på det sätt det gjorde. En annan möjligt effekt är också att jag inte kände av löpningen efteråt. Jag orkade alltså fortsätta arbeta efteråt och nu idag känner jag inte av löpningen på det sätt jag vanligen brukar. Jag brukar vanligen vara trött och hängig dagen efter en hård löpning men inte nu. Jag kunde springa idag också känns det som!

