Jag har sysslat med en hel del byggande nu under semestern, det är anledningen till att jag inte hunnit skriva så mycket här på bloggen. Först byggde jag ut terassen en aning genom att gräva ut sluttningen som den är byggd på. Det gav några kvadratmeter till. Jag jämnade ut marken och satte först filterduk och sedan ett tunt lager med grus, som jag sedan satte ut röda betongplattor på. Att använda grus hade den nackdelen att det var mycket svårare att få plattorna jämna än om jag hade använt sand, vilket man normalt använder, men tyvärr hade jag ingen sand och jag hade ingen lusta att hämta.

Följande projekt var att bygga ett växthus. Jag hade först tänkt bygga det av trä men så fick svärmor den brillianta idén att köpa oss ett växthus av aluminium och det passade ju mej bra. 😉 Valet föll på ett Sun växhus av modellen 108. Det är ett 8,2 kvadratmeter stort växthus med två ventilationsluckor. Vi skaffade samtidigt automatiska lucköppnare som öppnar ventilationsluckorna beroende på temperaturen i växthuset.

Jag gjorde först grunden på en sockel som fanns som tillbehör (rekommenderar att man köper den också för det gör det lättare) men jag hade först tänkt bygga det på Leca-stenar. Det visade sej dock besvärligt att få det inpassat om man bygger på Leca-stenar, så jag lämnade bort dem och gjöt fast hörnen på sockeln av aluminiumprofiler. Det var tillräckligt besvärligt att göra ensam för det var mycket mätande och passande förren motten stämde tillräckligt bra. Korsmåtten kastade 5 mm men själva sockeln var bra i vattring, så det orsakade inga problem. Jag måste säga att Sun bygger utmärkta växthus. Bra kvalité på delarna, de har rätt mått o.s.v och därtill är instruktionerna väldigt enkla att följa. Det ända jag har att klaga på var att en takskiva saknade och att två takskivor var fel kapade så att takluckornas skivor var för små för att passa och de som kommer under var för stora. De går ju att skära mindre, så det är inget problem, men impotören får skicka nya skivor istället för dem som saknas.

För själva monteringen hade jag hjälp av min pappa för man behöver ha ett par extra händer för att montera allt. Det går att göra det ensam men det är mycket besvärligare. Senare fick vi även hjälp av min svärfar och det var bra för ibland var det till stor nytta. Det ända som ställde till med besvär under monteringen var att passa in dörren men det var inget större problem. Nu är växthuset alltså klart bortsätt för de skivor som nu saknas.

Följande projekt kommer att vara att bygga en ny mur längs garageuppfarten. Den gamla var snabbt gjort av överloppsstenar från garagebygget och tjälen hade förstört den delvis. Den var också gjort av Leca-stenar men nu har jag skaffat riktiga murstenar som är mycket kraftigare och snyggare.  Nu ska jag göra det ordentligt så att det håller. Måste sedan beställa mer grus, antagligen ett helt lass, för det behövs en hel del för att få det jämnt.

Sedan efter det gäller det att få Muminlekstugan klart. Det är bara taket och fönstren kvar men det tar ganska länge då jag för det runt och jag har gjort konstruktionen onödigt svår. I fönstren kommer jag att sätta plexiglas för det är tryggare än glas. Speciellt med tanke på vad som skulle kunna hända ifall ett glas på övervåningen gick sönder och föll ner på någon som är därunder. Hemsk tanke..

Det har varit hopplöst långsamt att bygga bygga då jag haft lite tid per dag då man också måste ta barnen i beaktande. Jag hoppas att jag hinner få allt klart i sommar men på semestern hinner jag inte, det är redan säkert, men huvudsasken är att jag får det klart innan vintern och det borde jag lyckas med om hälsan bara håller.

