Jag har tyvärr inte hunnit skriva så mycket nu när jag haft semester (ironiskt nog) men jag har nu använt Ubikinon ett tag. Dosen har varierat mellan 600 och 1800 mg per dag. Några negativa biverkningar har jag inte märkt av men väl positiva. Dock är det svårt att säga vilken inverkan placebo-effekten har haft och vad den verkliga effekten är.

Jag har dock märkt att hjärtklappningarna försvinner efter att jag tagit en kapsel och hålls borta i 6-8 timmar. Efter det återkommer hjärtklappningarna ofta men försvinner om jag tar en ny dos. Detta tycker jag att indikerar en verklig effekt och inte placebo. Om det var frågan om placebo, så borde det inte fungera så regelbundet och effektivt, men jag kan naturligtvis ha fel.

Jag fick medicin mot hjärtklappningarna av min neurolog men jag vill inte ta dem. Speciellt då mitt blodtryck är ganska lågt och medicinen sänker det ytterligare. Jag har dem bara i nödfall men hjärtklappningarna borde inte vara något farligt fast de är mycket besvärande. Mitt hjärta blev också uppmätt med EKG men det visade naturligtvis inget då jag inte hade några problem just den stunden.

Jag är mycket nöjd över den effekt Ubikinon har på mina hjärtsymptom. Det är ett tryggt och säkert sätt att minska på besvären. Om det faktiskt är Ubikinon som har en verklig fysikalisk effekt på mina symptom eller om det är placebo-effekten, spelar egentligen ingen roll, även om det naturligtvis vore trevligt om Ubikinon verkligen hjälpte eftersom de är dyra piller.

Dock tror jag att de har en faktiskt effekt, eftersom de även ger mej en aning energi. Jag orkar fysiskt mycket mera än vanligt. Hur mycket är svårt att säga och på detta tror jag att placebo-effekten kan inverka mera än på hjärtsymptomen. Hur mycket de inverkar på hur jag orkar är svårt att säga men allt är positivt eftersom jag varit en aning trött den senaste tiden. Det var antagligen beroende på hettan eftersom det blev lite bättre efter det.

