I vinter har jag tänkt renovera en bil. Jag har sedan tidigare en Ford Capri -69 som jag har redan för 16-17 år sedan börjat renovera men efter att ha gjort rostarbeten klart så lämnade det. Jag gillar Caprin men jag vet ännu inte hur jag ska renovera den. Alltså till originalskick eller trimma den. Den är ju en 1,6 Deluxe, så som original är den ingen raket och den är dåligt utrustad. Det lutar alltså åt att byta motor till något trevligare. En V-8:a frestar men en amerikansk V-8:a är tung och t.ex. en Rover V-8:a är onödigt orkeslös i förhållande till vikten. Jag har lekt med tanken att montera en BMW V-8:a. En 4,4 liters V-8:a med 6-växlad manuell växellåda skulle göra en Capri mycket snabb men det kan vara svårt att få den att passa.

Här i närheten finns en gammal coupé Granada som är i mycket dåligt skick. Jag har funderat på att köpa den och renovera den och sätta en större motor i den, lite samma som jag har funderat med Caprin. Jag vet inte om det är speciellt vettigt, för det är ett stort projekt med MYCKET rost. Dick har jag nuförtiden en mycket bra svets, en Kempppi 250A MIG och det skulle vara ett enklare arbete med den än vad det var med Caprin, för då hade jag bara en liten 140A MIG.

Sedan har jag funderat om jag borde göra om Caprin till en elbil men problemet är kostnaden. Därtill skulle jag nästan behöva ha ett vindkraftverk för att optimera det hela. Dock skulle det vara ett bra sätt att spara mycket pengar, för som det är nu kostar det en hel del att köra till arbetet. Det bästa vore ju att cykla men jag vet inte hur jag skulle orka cykla varje dag och på vintern skulle jag knappast kunna cykla ändå. Vet inte heller hur bra Caprin skulle fungera på vintern ifall den var en elbil. På något vis måste man ju ordna med uppvärmning.

