Multivitaminer för barn har kritiserats, för att de innehåller så små mängder vitaminer, att de inte har någon större inverkan alls på barnens hälsa. Det är sant men det är ett problem bara ifall man inte ser till helheten. Om de låga halterna var ett verkligt problem, är det ju bara att ge flera tabletter eller så sådana som är ämnade för vuxna,  men det är inte att rekommendera annat än för tonåringar. Småbarn bör inte ta samma mängder som vuxna, även om multivitaminer  för vuxna egentligen innehåller så lite att det inte är något större problem.

Multivitaminerna för barn ger lite men de är ju bara till som komplement och då är ju även små mängder ett steg i rätt riktning. Det gäller ju att äta så pass bra att man inte behöver multivitaminer med höga vitaminhalter. Det gäller såväl vuxna som barn men speciellt barn som växer. Det är ofta svårt att få barn att äta tillräckligt med mat för att de ska få i sej tillräckligt med vitaminer. Speciellt grönsakerna kan vara svårt att få barnen att äta och då får de i sej för lite vitaminer då kosten lätt blir för ensidig.

Jag ger min äldsta son multivitaminer som är menade för barn men inte dagligen. Åt båda pojkarna ger jag dagligen D-vitamin, även åt den äldre inte behöver dem enligt rekommendationerna. Jag ger dem även nu fast solen börjar hjälpa till med D-vitaminet så att D-vitaminhalten i blodet stiger. I mitten och slutet av sommaren kommer jag knappast att ge dem det för då räknar jag med att de får tillräckligt och att deras vitaminförråd är fyllt.

Jag ger dem även en tesked fiskolja ungefär 2-3 gånger per vecka. De är väldigt förtjusta i smaken, konstigt nog. Från fiskoljan får de både A- och D-vitamin men inte tillräckligt av D-vitamin, eftersom de får så lite av oljan (dagsdos för vuxna är 10 ml men en tesked är kanske 2-4 ml). Som knep för att få dem att ta D-vitamindropparna, som verkligen inte smakar bra, och fiskoljan, som smakar lite bättre, har jag använt hot. Jag har hotat dem med att de inte får av dem om de t.ex. vägrat äta. Det har fått dem att tro att det är en belöning och det är något speciellt, och det är antagligen orsaken till att de gillar dem.

