Jag tror det finns ett samband mellan motion och min neuropati. Efter ett hårt träningspass kan jag vara 1-2 timmar utan smärta men det kräver att träningen är extremt hård. En rask promenad eller sakta joggande gör inget. Nu har jag haft ett längre uppehåll p.g.a tidsbrist (tre barn varav två i blöjåldern ger inte mycket tid över) och jag har märkt att neuropatin blir sakteliga värre.

Motionerandet frigör endorfiner som fungerar som kroppens eget smärtstillande. MS gör att man har en lägre nivå av endorfiner i kroppen. Det verkar negativt på immunförsvaret men det kan motverkas med LDN. När jag i vintras böt fyllnadsämnet i LDN så att den fungerar effektivare, så märkte jag att jag klarade mej med mindre värkmedicin. Jag kunde lämna bort Neurontin helt men nu har jag blivit tvunget att börja pånytt, dock vet jag inte om den verkligen fungerar för jag märker ingen skillnad.

Jag måste hitta tid för motionerandet. Jag vill inte äta den mängd smärtstillande jag nu tar, det är inte hållbart. Därtill har jag blivit van med Temgesic, så den är inte lika effektiv längre. Min normala dos (3 x 0,4 mg) räcker inte till för att kontrollera värken. Inte ens i kombination med Neurontin. Akupunkturen tycks inte heller hjälpa men jag ger inte upp ännu.

Om jag kommer igång med träningen så kan jag kanske få smärtan under kontroll igen. Tyvärr kommer det att bli svårt för min kondition har sjunkit på en skala mellan 0-10, från att ha varit 7-8 till att vara 3-4. Igår var jag och sprang för första gången på 3 veckor och mina knän gav upp efter 6 km. Orken var dålig och musklerna protesterade. Min kondition sjunker onormalt snabbt och så har det alltid varit. Jag kan inte underhålla min kondition med t.ex. promenader. Det kommer att vara svårt men jag ska komma igen!