Jeps, nu har då Ozzy slutligen flippat ur.. Jag gillar Ozzy och hans musik men att stämma Iommi för att han äger rättigheterna till namnet Black Sabbath kan jag inte riktigt förstå med tanke på bandets historia. Visst, Ozzy var med från början och han var med när bandet var som störst men han fick kicken i slutet av 70-talet för att han inte intresserade sej för bandet, utan mer för drogerna. Det var förståeligt nog traumatiskt för honom men vad annars hade de kunnat göra när han vägrade sjunga.

Att de gav honom sparken var ett lyckat drag ur historiskt perspektiv, eftersom det fick både honom själv och också Black Sabbath att göra ny bra musik som vi annars knappats hade fått höra. Ett tag in på 80-talet började det gå sämre för Black Sabbath. Skivbolaget vägrade att släppa Iommis musik under hans eget namn och dåliga managers, som Black Sabbath har dragits med under lång tid, gjorde sitt för att sbba deras rykte och skivförsäljningen dalade.

I mitten av 80-talet var det ingen annan av de fyra ursprungliga medlemmarna som hade något intresse för Black Sabbath än Tony Iommi och han köpte upp rättigheterna till namnet av de andra. Han fortsatte med bandet och gjorde många bra skivor även efter det. T.ex. The Eternal Idol och Tyr är bland mina favoriter. Turnéerna var problemfyllda, mycket beroende på taskiga managers och ibland var Iommi tvungen att betala själv för att kunna genomföra konserterna. Det säger en hel del om hans moral att han hellre betalar av sina egna pengar än ställer in och gör sina fans besvikna.

I slutet av 90-talet förenades de ursprungliga medlemmarna i Black Sabbath och gjorde en mycket framgångsrik turné. Efter det har de gjort ett otal turnéer och konserter. 2005 blev de slutligen invalda i Rock And Roll Hall of Fame och efter det beslöt de sej för att bara använda namnet Black Sabbath i samband med den ursprungliga sammansättningen. Det är orsaken till att de nu turnérar som Heaven And Hell, fast i mina ögon är de lika mycket Black Sabbath som tidigare.

Den enda medlemmen som inte slutat eller fått sparken ur bandet är Tony Iommi. Han är den som varit motorn i bandet ända från början. Utan honom hade bandet aldrig lyckats och utan hans fantastiska sinne för musik, hade hårdrocken inte varit den är idag. Det är helt rätt att kalla honom för hårdrockens farfar. Det finns de som hävdar att den/de  som ”uppfann” hårdrocken var t.ex. Alice Cooper (främst han själv hävdar så), Led Zeppelin eller Judas Priest men om sanningen ska fram, så liknade deras musik mera rock än hårdrock. Black Sabbath spelade hårdrock från första skivan (1969). Lyssna bara på låten Black Sabbath, det blir inte mycket tyngre än så.

Så varför stämmer då Ozzy Iommi on han en gång sålt sina rättigheter till namnet? Orsaken är att bandet nu blivit legendariskt och namnet drar in en massa pengar och nu vill Ozzy alltså han en större del av kakan. Han får ju redan royalties för de musik de gjort, det får de alla jämnt fördelat men nu vill Ozzy enligt stämningen ha 50% av rättigheterna. Samtidigt hävdar han att han vill att de alla ska en lika stor del av intäckterna. Hur han får den matematiken att gå ihop vet jag inte men jag vet att han inte har någon rätt att kräva en del av kakan, den gav han upp på 80-talet och att kräva tillbaka nåt framgångsrikt man sålt när det blåste snålt är nog omöjligt och om det av nån anledning skulle lyckas, så är det fel. Iommi är Black Sabbath och Black Sabbath är Iommi, ingen annan har kämpat och trott på bandet såsom han och därför har ingen annan heller rätt till namnet.

Om någon har rätt att utkräva något, skulle det då vara Geezer men han är smart nog att inte slösa sina pengar på en rättegång som inte kommer att sluta i hans favör. Ozzy är tyvärr inte lika smart. Jag hoppas att denna nyhet inte påverkar Iommi för imorgon ska jag lyssna på Heaven And Hell i Helsingfors. Nå, han är van att få en massa skit för allt möjligt och omöjligt. Black Sabbath har aldrig varit pressens favorit, speciellt inte i england. Inte för att det spelar nån roll men Iommi har mitt  fulla stöd för jag kan inte se att Ozzy skulle ha någon som helst rätt till namnet Black Sabbath, varken juridiskt eller moraliskt och detta är bara fråga om girighet från Ozzys sida. Jag anser så fast jag själv är en Ozzy fan och det är säkert många andra Ozzy fans som skulle se rött om de skulle läsa detta men sanningen är simpel.

Jag tror inte ett ögonblick att Ozzy kommer att vinna detta och jag misstänker att Sharon ligger bakom detta på ett sätt eller ett annat. Ozzy är rätt ödmjuk av sej och jag tror inte att han skulle kräva detta utan att bli manipulerad till det. Sharon är ingen trevlig person. På 80-talet när dispyterna mellan Iommi och Ozzy var som värst, skickade hon en skolåda med skit till Iommi. Det säger en hel del om vad hon är kapabel till. Hon har aktivt kastat bensin på brasan sedan Ozzy och hon blev ihop. Jag tror att Ozzy kan förlåta men inte hon, tyvärr. Det är tydligen onödigt att hoppas på en ny Black Sabbath skiva och orsaken till att det inte blivit någon, är tydligen rättigheterna till namnet. Ozzy kan tydligen inte göra en skiva med Black Sabbath om han inte äger sin del av namnet ( som han tydligen anser att är 50%) och därför är det onödigt att drömma om ett nytt album. Heaven And Hell är dock en mycket bra tröst och jag saknar inte Ozzy så mycket att jag inte kan njuta av musiken de gör med Dio.

