Rickards kommentar (tack för påminnelsen!) på mitt inlägg om McArdles sjukdom fick mej att åter tänka på mina olika symptom. Jag har inte tänkt på McArdles eller metabolisk myopati på länge men det skulle nog vara viktigt att jag tog tag i saken och fick det undersökt eftersom det annars finns en risk att jag skadar mina njurar med min träning.

Det är dock svårt att bli undersökt ordentligt, eftersom läkarna skyller alla symptom jag har på min MS. Detta även om de egentligen inte kan förklaras med MS. Jag är rädd att jag blir stämplad som hypokondriker om jag börjar kräva mera undersökningar då jag redan har en diagnos.

Orsaken till att jag misstänker att mina symptom inte beror på min MS, är följande:

  1. Besvären började redan som ung, vilket inte är typiskt för MS
  2. Kosttillskott, speciellt Karnitin, påverkar mej väldigt mycket. Jag har ännu inte hittat någon med MS som har haft lika drastiska effekter av Karnitin som jag.
  3. Muskelbesvären jag har passar bättre in på metabolisk myopati än på MS.
  4. Jag har symptom som inte passar in på MS alls men väl på McArdles eller någon annan form av metabolisk myopati.

När jag tänker efter, så mår jag ofta dåligt och jag har faktiskt ganska ofta ont där njurarna sitter. Kanske är det bara ett sammanträffande men det skulle vara bra att få det uteslutet. Jag är dock rädd för att fara till en läkare och kräva undersökning för jag har redan varit ett par gånger till läkare den senaste tiden, en gång för bihåleinflammation, vilket jag inte hade, och en gång för att få en remiss till fysioterapi. Om jag far ännu en gång så är jag rädd att de tror att jag bara springer hos läkare för uppmärksamhetens skull.

Jag har dock mått sämre i vår än vad jag mått på länge. Det blev värre efter att vår dotter föddes och det beror antagligen på stress och trötthet. Jag har för mycket att göra för tillfället. Garaget måste slutgranskas snart och det har varit bråttom att få allt klart. Barnen har varit sjuka och annars också krävt mer än vanligt. Ibland har jag tänkt om det var ett misstag att skaffa tre barn då man har MS och begränsade krafter men då jag ser min dotter le glömmer jag alla sådana tankar.

Bäst vore kanske att försöka få neurologen övertygad om att jag behöver få metabolisk myopati undersökt i samband med årskontrollen. Jag hoppas verkligen att jag inte har det, för det krånglar till det med min MS. Jag måste få kunna motionera ordentligt för annars tryter mina krafter. Jag känner mej tröttare nu och det beror på att jag inte längre hinner motionera. Jag har inte sprungit på 2-3 veckor och det märks för min neuropati blir gradvis värre.

