Mitt nya modem, ett Asus DSL-N13, har krånglat ganska mycket. Är inte alls lika bra som mitt gamla Linksys som tyvärr gick sönder. Det positiva med Asus är att den har en stark WLAN, tyvärr är den bara inte speciellt snabb.

Den har även en inbyggd FTP-server och den fick jag nu att fungera. Felet var att USB-kabeln till hårdskivan var sönder. Nu fungerar det alltså men när jag stress-testade modemet genom att flytta min MP3 samling till hårdskivan via FTP, så fick den hela modemet att låse sej och jag var tvungen att boota den flera gånger för att få den att fungera. Surt.

Jag kom äntligen på vad jag hade för lösen till min Linksys NSLU2 som är uppdaterad med Unslung 6.8 (Linux). Så nu får jag äntligen min externa USB hårdskiva (nr 2 av totalt 3) att fungera som NAS-skiva. Tyvärr har den gått sönder.. Typiskt, den har inte används på väldigt länge och nu när jag behöver den, så är den sönder. Om jag bara kommer på hur jag får den öppnat utan att ha sönder den, så byter jag skiva i den till en annan som jag har som extra.

Jag vill ha en NAS.skiva som snurrar hela tiden för jag har skaffat en riktig laptop (en Acer Extansa 5630EZ) och jag vill komma åt mina MP3:or och mina bilder utan att behöva starta min bordsdator. Jag försöker alltså hålla filerna uppdaterade på ett ställe. Jag blev trött på den lilla Asus Eee 900 för den var så slö. Nu försöker jag få den såld men annars kan den ligga och skräpa i nåt hörn.