I garaget har jag gjort en trappa upp till vinden där jag har ett förråd. Ovan trappan är en stor tung lucka som är besvärlig att öppna och den hålls uppe med ett par hakar. Det är en ganska osäker mekanism.

Därför gjorde jag igår en vinsch som öppnar den och den har en spärr som håller luckan öppen. Det hela fungerar bra och nu är det lätt att öppna och stänga. Man behöver inte heller mera vara rädd att luckan faller i huvudet på en.

Vinschen sitter alltså fast i trappan och en vajer går rakt upp till vinden där ett block leder vajern vidare till framdelen av luckan där den är fast. När man vevear in vajern, drar man alltså upp luckan. Jag är faktiskt lite överraskad hur bra det fungerar. Jag måste ännu bulta fast trappan i golvet, för om luckan kärvar, så lyfter den trappan. Inget stort problem men bäst att göra det ordentligt.

