Jag har länge undrat över varför läkarna inte tillåter en att utvärdera vad som skulle vara bästa alternativet för behandling. Jag vet av en massa människor som skulle vilja pröva LDN men som inte tillåts göra det för ingen vill skriva recept åt dem. Ett annat exempel är min mamma har ett gen-fel som gör att hennes blod saknar ett protein och det gör att blodet är för tjockt och det orsakade en propp i hjärnan.

För det tar hon Marevan (Varfarin) som är ett blodförtunnande läkemedel och statiner för kolesterolet. Kolesterolet är förhöjt delvis därför att hon inte kan motionera tillräckligt, vilket förvärras av statinerna då de hämmar ubikonin (Q10) syntasen. Det blir alltså en ond cirkel. Hon har också andra svåra biverkningar av medicinerna och hon mår aldrig bra.

Jag tror att hon kunde byta Marevanet mot fiskolja. Det skulle vara bra för nu tillåts hon inte ta Q10, vilket hon behöver p.g.a. statinerna, eller fiskolja, eftersom det skulle förtunna blodet för mycket. Att sluta med Marevan och övergå till fiskolja utan läkarnas samtycke går inte, eftersom då följs inte blodvärdena upp och hon kan få för tunt eller för tjockt blod.

Det jag grämer mej över är att läkarna bara ser henne en kort stund ibland och ser inte hur hon lider p.g.a medicinerna. Varför kan inte nån läkare se sammanhanget och testa något bättre alternativ, som just fiskolja. Det skadar inte att testa för de följer ju med blodvärdena, så de skulle ju märka direkt ifall det inte fungerar. E-vitamin och Arginin skulle också fungera positivt.

Jag tror bestämt att med dessa kosttillskott skulle hon kunna sluta med dessa två mediciner, hon har ändå tillräckligt med andra mediciner, och hon skulle börja må mycket bättre. Hon skulle få kraft att orka röra på sej igen och det skulle också sänka kolesterolet.

Som det nu är, ger läkarna henne en läkemedels cocktail som tar sakta livet av henne. Det är smärtsamt att följa med hur ens egen mamma lider och sakta tynar bort. Varför vågar ingen läkare ta ansvar och göra det vettiga? Ens pröva om det fungerar! Fiskolja förtunnar blodet, det har jag märkt själv men frågan är om det gör det tillräckligt för att det skulle hjälpa min mamma.

Det sorgliga är att hon inte kan pröva eftersom läkarna utövar utpressning på henne. Om hon inte gör som de säger, så får hon inte den uppföljning och vård hon behöver. Läkarna vägrar att pröva och att ge henne den bästa vården som är möjlig eftersom de skriver bara ut mediciner. Inga alternativ är möjliga. Läkarna är som travhästar som springer med skygglappar för ögonen. De ser bara det som är rakt framför och det kommer att kosta min mamma många år av hennes liv och ohyggligt lidande som ingen läkare tycks förstå eller bry sej om.

Det är ohyggligt ansvarslöst. Läkarna tycks inte följa med de studier som görs på kosttillskott eller så bryr de sej inte om resultaten. Jag tror det är fråga om det första alternativet och det är en form av lathet och girighet. Läkarna arbetar så mycket orkar för att tjäna så mycket de kan, istället för att satsa på att bli bättre på sitt arbete. Bättre ur patientens synvinkel.

Jag anser det vara ansvarslöst att skriva ut statiner, blodförtunnande, interferoner m.fl. utan att testa alternativen som skulle vara mindre skadliga och ge lika stor eller t.o.m större nytta. Det är så lätt att skriva ut ett recept och läkemedelsbolagen blir glada och bjuder på våta seminarier i fjällen eller borta i sol och värme.

Tack och lov har varken jag eller min syster fått samma gen-fel. Hoppas att det inte bara skippat en generation och drabbar mina barn istället..

